Hei!
Etter å ha fulgt debatten om Geseke Fredriksdatter, både her og i Norge, må jeg si jeg er overrasket over hvor lettvint mange forholder seg til dette med sekundærkilder kontra primærkilder. Jeg kan fortsatt ikke se, at det har fremkommet ett skikkelig bevis på den påståtte forbindelsen mellom Geseke og Fredrik I!
Utgangspunktet for alle de nevnte publikasjonene, er vel kanskje "Genealogia Matthiae Knutzen" av borgermester i Kiel Asmus Bremer (1652-1720)? Denne er gjengitt i Rune Kjellanders bok, og opplyser at Geseke var Fredrik I's naturlige datter. Etter det jeg kan se, må denne slektsoversikten være skrevet ca. 150 år etter at Geseke var død. Spørsmålet blir derfor: Er dette bevis godt nok? Bremer tar jo feil allerede i innledningen, der han skriver at Mathias Knutzens mor var Geseke. Hun var vel hans stemor, noe som gjør forbindelsen mellom Mathias og Fredrik I umulig! Her kan det vel således være flere feil?
Fra forlaget som gav ut Brenners første del om "Gormättlingar" skal Ulf Berggren ha fått opplyst, at det finnes "över 20 källor" som bekrefter ovennevnte forhold. Disse har foreløpig ikke blitt fremlagt, og vi aner således ikke om dette er noe vi kan forholde oss til. Inntil noe annet er bevist, regner jeg med at dette kun er sekundærkilder. I så fall blir den mulige forbindelsen mellom Geseke og Fredrik I kraftig redusert; ja, den faller vel egentlig helt bort?
De som har lagt ut slektstavler, der Geseke er oppført som datter av Fredrik I, bør vel kanskje stille seg spørsmålet: Er det rimelig grunn til å tro, at dette slektsforholdet kan bevises ut fra det tilgjengelige kildematerialet? Hvis ikke, er det vel kanskje på tide å ta frem "korrekturlakken"?
Det kunne forøvrig vært interessant å høre hva f. eks. Ulf Berggren har å si om saken! Hvis jeg ikke har misforstått, bør han sitte inne med relevant informasjon.