Släktforskarvännen
Karin Felderman f 8/9 1922, Visby d 15/10 2012, Kungsholm hann faktiskt fylla 90 år innan hennes långa släkt- och hembygdsforskarbana slutligen släcktes. Efter många diskussioner om vart hennes gedigna material sammanställt efter över 40 års forskning skulle föras om över 400 av Gotlands 1600 gårdar, och då särskilt de från Rute socken/församling, ett radikalt förslag/hot var sopcontainern, så hamnade det på Visby Landsarkiv. Tyvärr har registrering och tillgänglighet dröjt alldeles för länge, liksom att hennes inlämnade dator och disketter förkommit!
Anders R Johansson har i
Haimdagar nr 6–7 2016 publicerat en översikt om vad materialet innehåller och det är också där han återger Karin Feldermans rekonstruerade kyrkböcker från Rute. Tidskriften kan beställas från Anders R Johansson i Hellvi på Gotland.
Mikael Johansson har fotat av
Karin Feldermans upprättade födelse-, vigsel- och dödbok för Rute, vilket han delgivit mig och önskat få spridd så mycket som möjligt, även på Anbytarforum. Han avser att möjligen fota om dem. Det bästa vore väl om Arkiv Digital digitaliserade Feldermans material, för Riksarkivet är väl inte att hoppas på, eller?
Jag har angett för varje foto vad det innehåller och försökt förbättra fotona något.
Det finns fler foton för tiden efter 1860 och framåt, men då finns ju SCB-materialet och olika publicerade register att tillgå, så dessa foton har jag inte lagt ut här.
Du måste
klicka på länkarna och
öppna fotona, eller helst
ladda hem dem, för att kunna läsa dem bättre.