Ang. den Björn Pederssons (Djäkn) som nämns här så har jag också ett intresse av denna person och hans ursprung.
Vet egentligen inte om allt av det nedanstående verkligen handlar om samma person, men jag tror det. Dels utifrån vad du Kaj har skrivit tidigare (i tråden om Karl Knutssons oäkta dotter 2004, ev. att han hade kopplingar eller annan förbindelse med Hammerstaätten, utifrån namnskicket) och sånt som jag utifrån Diplomatariets databas samt FMU har kunnat få fram. Detta som följer är vad jag hittat, med några egna funderingar:
23 april 1404 ger en Peter Jakobsson i Söderby jord i Lunda, Vaksala och i Skäfthammar till sin syssling Björn Petersson. Systern Ragnhild Jakobsson (med en björnram i sigillet) är med o sigllierar samt Jønis Siwitzson oc hedhirlikan herra Olaff i Adhelundom (Alunda sn, Olands hd). (SD 445) 29 juli och 25 nov s.å köper han godset Jackarby av Borgå kyrka (FMU 1188 och 1191). År 1396 finns en Jakob I Söderby där samma Olof kyrkoherde i Alunda mfl. sigillerar.
År 1408 säljer Claus Prytz och hans hustru Karin Mickelsdotter (i Hallersjö?) gods till honom. Nils Erengisleson av Hammerstaätten (död 1440), Gotskalk Bengtsson (Ulv) (död 1453) och kaniken Tomas i Strängnäs (heter Simonsson, senare biskop där) beseglar. (Gillingstam, Brev ur askan s. 219, misc. XXXV). (Vittnet Gottskalk Bengtsson är även med då sonen Erengisle Björnsson ger sin syster full broderdel år 1447 i Nynäs, Ösmo.)
År 1409 den 12 aug (SD 1103) nämns Björn Pedersson i ett räfstetingsbrev av Riddarna Tord Bonde, konungens domhavande, och Ture Bengtsson, lagman i Uppland, varmed riddarna de återdömer till skatt under kronan en mängd gårdar i Tierps hd. item et marcland jordh i Rawadhabodhum, som Biørn Pedhersson hafthæ, item et ørtugland jordh i Laghbodha, som Biørn Pedhersson hafthæ, samt som väpnare i slutet av samma brev efter riddarna.
År 1410 (SD 1323) säljer Nils Johansson jord i Billsta och Telleby (Järna) till sin frände Björn Pedersson. Daterat i Svartsjö 24 juni 1410. Olof Jönsson i Munsö, Sven Pedersson (kyrkoherde i Wardhunge) och Karl Pedersson är vittnen. (är de två sista bröder till Björn?)
1411 18 nov (SD 1500) är Björn Pedersson med som vittne till Ulf Staffanssons morgongåva till sin hustru Birgitta Jönsdotter. Björn är då fogde i Svartsjö.
1413 3 okt (SD 1793) nämns en Björn Pedersson i testamente av Olof Jönsson i Söderby Munsö sn, se ovan, (vars måg/svåger var Ulf Staffansson): item Biørn Pædharsson i swartan fola, samt som executor.
1415 7 okt nämns en Björn Pedersson, knape (ung. som väpnare), i brev från Lövsta
1422 7 okt (FMU 1705) nämns Björn djäkn i brev med Karl Birgersson och rådet i Viborg där de vidimerar ett vittnesbrev från Stockholm
1430 den 9 okt (FMU 1974) nämns Björn Djäkn som borgmästare i Viborg
Möjligen finns det utifrån detta även någon koppling till Stenstaätten (Olof Jönsson) och/eller släkten Ulv? Likaså är Johan Gädda (vars brorson Erengisle Gädda var gift inom Hammerstaätten) med som sigillant vid sonen Erengisle Björnssons brev om brodersrätt till systern år 1447.