Hej! Tack för svar! Nej vi är inte släkt på minsta vis... Jag försöker med alla medel tillrättalägga en ägarlängd över Hedenlunda i Södermanland, vilket verkar vara en omöjlighet. Jag tittar på alla möjliga bitar och är antagligen ute och cyklar i bland.
Anledningen är denna: Den siste kände ägaren under 1400-talet senare del är Bengt Ebbesson (Färla). Därefter är det dött på ledtrådar under ca 40 år. Först 1525 dyker nästa ledtråd upp, ett brev (GFR) där en Lars Siggeson dyker upp i samma andetag som en hustru Katherin (jag tänkte bara kika på ett eventuellt samband). Texten lyder på följande vis: Tiil lares siggeson At han icke forholler epther:ne hwstrv katherines iordhebreff (Här kommer dock ett mellanrum i texten som kan tyda på att nästkommande rader inte har med varandra att göra...)
Jtem Hustrw katherin j hendelwnda ith opith breff paa then gaardt som iönss karsson (kan vara en son till Karl Finkenow vars far hette Jöns/Jens Finkenow och var gift med Elin Karlsdotter (Färla), Hans Gillingstam säger att det KAN vara en möjlighet. Men vi vet inte) sath paa Ath myn herres nad hauffer wndt och giffuit henne samma gaardt ighen qwith och frij med saeden och alle the godtzsens innedömmer som ther en nw aere tiil staedhe. Dateringen är 2/6 1525.
Kanske har de inte med varandra att göra... men Lars Siggesson och Bengt Nilsson (Färla) satt tillsammans med Gustav Eriksson (Vasa) som gisslan för kung Kristians säkerhet hos danskarna... Eventuellt är denna Katherine i Hedenlunda en släkting till släkten som har Färla som benämning. Färlorna dyker ju upp lite här och där...
Det finns under ungefär samma tid, i slutet 1400-talet, en hustru Katerine i Träxta (ett par kilometer från Hedenlunda) som är syssling med denna Bengt Ebbesson (Färla)...Hon var brorsdotter till Karl Finkenow vars mor var en Färla)
Efter Katerine dyker en Nils Hård upp som och surrar runt Gustav Vasa. Han är född 1480 till Olof Pedersson Hård och Gunnel Laurensdotter (Sparre, men vilken sort då? Rossvik? Vet ej).
1555 överlåter en Ingeborg Nilsdotter i Tunsäter Hedenlunda till Gustav Vasa. Vem hon är vet jag inte. Nils Hård ska ha varit ogift...Men hustru Katerine i Träxta var gift med en Nils Johansson... ja, ni hör hur rörigt det är. Men varenda lite del som kan läggas till eller tas bort är jätteviktig. När Bengt Ebbesson dog ärvde hans morbror delar av arvet (Nils Månsson/ Yxtaätten). Har någon en liten ledtråd?
MVH Nina Ingren