Leif, vad är det du syftar på, när du skriver att så känns det ändå främmande att plötsligt komma med helt nya uppgifter och samband som överhuvudtaget inte nämns någon annanstans? Alla 'uppgifter' som jag utgått ifrån, har jag hämtat från källor jag har större förtroende för än för Wikipedia - de är inte nya. Hur kan exempelvis den anonyme författaren till wikisidan 'Muntlig litteratur' påstå följande:Det ser ut til at korreksen til en viss grad også gjaldt sagafortellinger og ættesoger m.m..? Vilket värde har ett sådant påstående? Vad han egentligen säger är, att i de flesta fall är 'sagorna' berättelser som förändras över tiden, till skillnad från skaldediktningen, där det snarare handlar om att tolka texten - en text som även Snorre anser är trovärdig «Det er nok skaldevis å prise den mest som de nettopp står framfor, men ingen ville likevel våge å fortelle en mann sjøl om verk han skulle ha gjort, når alle som hørte på visste at det bare var løgn og skryt, og han sjøl også. Det ville være hån og ikke ros.»
Då jag själv inte har läst Snorre, så får jag bilda mig en uppfattning baserad på de källor jag anser vederhäftiga, efter att ha tagit del av vad de skrivit i ämnet. Anders Winroth summerar väl vad jag anser vara den rådande uppfattningen i ämnet: Det verkar inte som Snorre visste mer än vad han kunde läsa i diktningen, vilket påpekas av både Weibull och Jöran Sahlgren. Fulk säger: Snorri, at a remove of more than two centuries from the events he describes, actually had little independent information about them, and he deduced much of the poem's context (or all of it...) from the poem itself - often incorrectly, as it appears so many saga writers did in such circumstances. (581). Snorre hade bevisligen fel när han talar om Västergötland och Skara (där han själv hade varit, vilket kanske är anledningen). Götaland är över huvud taget inte nämnt i diktningen, utan bara av Snorre. Han skriver vidare i sitt inlägg den 11:e juni: En del av det du skriver ovan om Ragnvald, baserat på de böcker du citerar, tycker jag vilar för mycket på vad Snorre skriver (om det nu var han som skrev alla delar av Heimskringla, vilket inte alla forskare tror), och vi har ju redan sett att Snorre, som hade en fantastisk berättarfantasi, helt enkelt hittade på så mycket.
När jag spekulerar, så anger jag att det är ett scenario, och då har jag utgått ifrån alla de randvillkor jag kunnat extrahera från de - enligt min mening - tillförlitligaste källorna.