Har nu hittat den kompletta texten, vilken jag fotograferat av från något av standardverken om äldre frälsesläkter, men jag vet fortfarande inte författaren....
Ruuth. med detta namn hafva i Finland funnits åtskilliga släkter: så en i Tavastland, som numera anträffas i östra Finland (A), en i västra Finland, numera hemmastadd i östra Nyland (C,D), en i Österbotten, en i trakten af Ekenäs, en i Viborg (B), den sistnämnda har bildat fyra särskilda ätter å svenska riddarhuset, medan den förstnämnda adlats utan att taga intoduktion. De viktigaste upptagas här.
A) Den i Finland äldsta släkten R. härstammar från Östergötland, därifrån dess stamfar Matts Larsson 'under Ryska krigets tid', troligen i slutet av 1400-talet, såsom ryttare kom till
Tavastland, där han gifte sig till Luhtiala (nu Kataisto) i Vånå. På detta gods fick sonen Anders Mattsson frihet 1581; han var fogde i Sääksmäki härad samt säskilda gånger slottslofven å Tavastehus; Död 1592.
Hans sonson Per Olofsson var den förste som kallade sig Ruuth; han deltog i de liffländska och preussiska tågena och var sedan alpetersjuderiinspektör i Hattula härad; han fick genom gifte Voipaala i Sääksmäki, hvarå han erhöll frihet 1626; död 1643. Hans söner voro: 1) Simon, död omkr. 1680, ryttmästare, som varit svårt sårad och fången i krig; han var i gifte med Maria Nöthebom far till tre söner, alla krigare, hvilka för faderns förtjänster 1681 blefvo adlade med namnet Ruthenhjelm.
Har inte hittat Luhtiala (nu Kataisto) i Vånå. Kan någon hjälpa mig? Om ngn kan hitta källan til ovanstående citat, så skulle jag uppskatta detta!
Min ursprungliga fråga kvarstår - har ngn en hypotes om varifrån i Östergötland denne Matts Larsson kan härstamma?!
I övrigt föreslår jag moderatorn att ändra rubriken till Ruuth - Matts Larssons släkt, för att inte förväxla den med de andra ätterna.
(Meddelandet ändrat av Ten den 18 mars, 2009)
(Meddelandet ändrat av Ten den 18 mars, 2009)