Birgitta! Det som Du brottas med beror tyvärr på något som jag skrev för mer än 40 år sedan i Personhistorisk tidskrift 1971-72, s. 80-83. Jag förväxlade Olof Skyttes dotter Märta Olofsdotter av den ätt som jag döpte till Stomsrydsätten - eftersom hennes bror Sven Olofsson bodde i Stomsryd - med Märta Ingemarsdotter, syster till Johan Ingemarsson (ginbalk), som var Märta Olofsdotters man. Dessa båda var föräldrar till Offe Johansson i Grisatorp, men jag feltolkade Hans Brasks släktbok: jag gjorde Olof Skyttes dotter Märta och Johan Ingemarssons syster Märta till en person, Märta Olofsdotter, g.1) m. Måns Larssson (son till Lasse i Grisatorp, belagd 1406), vars hustru i verkligheten var Märta Ingemarsdotter, och g.2) m. Johan Ingemarsson, far till Offe Johansson i Grisatorp. En orsak till mitt misstag är att om Måns Larssons hustru Märta var syster till Johan Ingemarsson och hans bror Bengt, så var Bengt Ingemarssons son Påvel Bengtssons dotter Karins make Birger Nilsson (Halvhjort av Älmtaryd), som var Märta Ingemarsdotters dotterson, tremänning (sysslingar, nästkusin) med sin hustru, vilket innebar, att deras äktenskap inte var tillåtet enligt den katolska kyrkan.Jag har dock senare stött på flera äktenskap inom förbjudna led bland det småländska lågfrälset.