I en pågående utredning om släktillhörighet och relationer mellan kända jordägare i Gammelgård i Lampis under perioden 1450 till ca 1580, så har jag identifierat en trolig hustru till Henrik (Nilsson) Tavast.
Gällande Henrik Tavasts eventuella äktenskap skriver Anthoni följande: ”Gifte sig mellan 1446 och 1453 med Jo hanna Bengtsdotter (Djäkn, Lydekasönemas ätt), som levde ännu 1466...Henrik Tavast uppges ha varit gift ytterligare två gånger, och den ena av dessa hustur skall ha hetat Anna...Framställningen i FHT 1966, s. 117, om den tredje av hans hustrur torde vila på missuppfattning...”[ÄSF I:3; 269]
Två av Henriks barn, Måns och Karin ägde jord i Gammelgård. Måns Henriksson fick i juli 1489 påvlig dispens, för att gifta sig med Margareta Jönsdotter (Skytte) trots att de var släkt i 3:e och 4:e led. [Auct. Papae, n 304]. Detta ger en ledtråd i vilken släktlinje man bör söka, då en av Margareta Jönsdotter anor , Ragvald av Haganum, är av mig postulerad anfader till den släkt, vilken dominerar de kända innehaven i Gammelgård.
Med utgångspunkt från deras blodsband, namngivning och kronologi, kom jag fram till att Måns torde ha varit son till en oidentifierad dotter till Arvid Andersson i Stensböle och hans hustru, Karin Månsdotter (Slang). Denna dotter till Arvid skulle vara en syssling till Margareta Jönsdotter, varför randvillkoret, släkt i 3:e och 4:e led uppfylls, och deras gemensamma ana vara Arvid Ragvaldsson.
Tittar man på namngivningen, så var Måns möjligen döpt efter sin mors morfar, Måns Johansson till Viurala, (eller av sin fars farbror, Magnus Olai) och hans syster Karin efter hennes av mig postulerade mormor, Karin Månsdotter.
Det väsentligaste indiciet, är dock att att Måns och Karin uppenbarligen innehade arvegods i Gammelgård. Måns gav Margareta Jönsdotter 200 mk i Gammelgård i morgongåva, och efter hans död, bytte Margareta till sig 100 mk , en systerdel, i Gammelgård, av hans syster Karin. Man kan också dra slutsatsen att arvet var på mödernet, då släkten Tavast inte lämnat några spår som ägare av del av Gammelgård innan dess...
Allt pekar på Måns och Karin var de enda barnen i detta äktenskap.