Godkväll
När det kommer till medeltid och dess forskning så använder man ju material som finns i Sth (mest i alla fall?). Min fundering är att när man läser olika trådar, tänker kanske mest på heliga Birgitta för exempelvis, så förstår man ju hur svårt det är att, för det första att läsa, sedan att förstå vad orden betydde då, och att sätta in allt i sitt sammanhang. Detta verkar inte som något gemene man besitter. I detta forum har vi ju K.Janzon (missar jag någon nu ber jag om ursäkt, men det är det namnet som mest figurerar i svaren på svåra frågor). Utanför forumet har vi ju H.Gillingstam och P.Möller som varit med och tagit fram äldre svenska frälsesläkter och mer ändå, plus ytterliggare några som ej är i livet längre.
Nu till frågan: hur ser det ut med återväxten på medeltidskunniga? På vanlig forsking går det ju 20 på dussinet, men på medeltidsforskningen är jag fundersam.
Jag tänker på ett uttryck som användes under andra världskriget (var det väl?). Aldrig har så många, haft så få att tacka. (har jag för mig att det var). Jag tycker att detta stämmer mycket gott in på våra medeltidsforskare.
Ett önskemål: kan ni inte göra klart i alla arkiv!!!, det vore något att fira. Jag antar att det är något fullständigt omöjligt?
Ps. i nästa liv vill jag bli medeltidsforskare, och vara en av de som betyder så mycket för dem som går och väntar på nästa medeltidsbok om släkter Ds.
Vänligen Patrick
(Meddelandet ändrat av patrick den 06 november, 2008)