Jag söker Anna Jansdotter Bläckbergs anor. Det lilla jag har presenterar jag här. Hon anges i kyrkböckerna vara född 1799, men hennes födelseort är inte angiven med namn. Senare husförhörslängder anger felaktigt Nyed som födelseort, men där är hon bevisligen inte född då familjen kom dit först år 1808. Jag har sökt i de flesta sydvärmländska socknar utan att finna hennes födelsenotis.
Hennes föräldrar och två bröder har jag funnit på Molkoms bruk, Nyeds socken i husförhörslängderna AI:6, uppslag 368 och AI:7, sidorna 700-701 som omfattar åren 1805-1815. Far, mor och bröder var alltså : Mästersven Jan Bläckberg född 1763 och bortgick 1811 och ej sedan låtit höra af sig, hustru Maria Landgren född 1764 död 1809, Jan född 1792 och utflyttad till Varnum 1810 och Hindrik född 1803. Familjen inkom år 1808 till Molkoms bruk från en ej angiven ort.
Fadern var först angiven som Mäster i AI:6, men vid senare tillfälle i AI:6 har prästen infogat sven efter Mäster, vilket bör tolkas som mästersven. Den första inskrivningen av Mäster tolkar jag som att det stod för Mästersmed. Jag tolkar som att han var mästersmed vid sin förra arbetsplats, men att han p.g.a. ålder måste trappa ned till mästersven. Det kanske inte behöver påpekas att smedarbetet krävde god fysik och att då Jan 1808 var 45 år hade han sannolikt redan börjat bli sliten.
Jag har inte kollat 1809 års dödbok angående hustrun. Då smeder ofta gifte sig med smeddöttrar och jag på andra ställen här i Rötter sett att Landgren förekommer som smedsläktnamn i södra Värmland antar tillsvidare att Maria Landgren var av smedsläkt. Jag vill förekomma och skriva följande : Utförliga svar om Landgren blir förstås under någon Landgren-sida, men hänvisa mig dit först. Tack på förhand för alla svar.