Oj, jag måste ha missat mail här, jag borde ju ha fått mail om Ann-Maris inlägg eftersom det var svar i en diskussion där jag har skrivit. Förmodligen är det helt enkelt jag som har missat det mailet.
En detalj missade jag totalt när jag skrev om mig själv som blivande huvudman för släkten hos SVÄ, och att min morbror eventuellt kan vara släktens verklige agnatiska huvudman, om vår ana Olof var den äldste av sönerna till Johan de Val i Säter och Avesta.
Glömde ju att min morfars bror var ett år äldre än morfar, och alltså är det en kusin till min mamma och hennes syskon som i så fall är den de Valska huvudmannen. Rolf Jansson heter han. Däremot blir min morbror eller hans son huvudman så småningom om det är vår gren som gäller, då Rolf inte har någon son (däremot en dotter).
Min morfar bytte namn till Askäng efter skilsmässa från min mormor när min mors syskon redan var vuxna, och mamma bodde hos mormor, och min morbror har som tidigare nämnts tagit namnet Saxeby.
Idag har jag via Genline, Folkräkningen 1900, Sveriges Dödbok 3, befolkningsskivorna för 1970 och 1980 och ett antal telefonsamtal med folkbokföringen nystat fram en rejäl ytterligare agnatisk gren från en yngre bror till min morfars farfar. Dennes söner tog namnet Aringskog, och det har blivit en rejäl gren där, i huvudsak på den agnatiska de Val-sidan, samt några cognatiska yngre släkter (med Svenska Släktkalender-terminologi).
Tilläggas kan att Michael Östmans hemsida finns på annan adress numera, slå upp Michael i Forskarkatalogen här på Rötter så finns länk till sidan där den fungerar. Däremot är det gammal och inaktuell länk i DISBYT. Jag har knappt hämtat mig sedan jag fick det material av honom, som jag håller på att formatera om till ett Worddokument i samma stil som jag alltid gör mina släktuppställningar i, och har nog inte ens skrivit tillbaks till honom och tackat för det digra materialet.
Påpekas ska kanske också att uppgifterna Leif Granström nämner om en del de Waal i Emmerich kommer ganska oförvanskade från inledningen av tidigare nämnda artikel av Erik Hellerström. Men om den nämnda fastern har varit i Tyskland och funnit något vore det av rejält intresse att höra vad hon i så fall har funnit där!