Fyra frågetecken finns än så länge kvar rörande den agnatiska de Val-sidan. Dvs kända släktmedlemmar som försvinner.
Alla hör till grenen från hammarsmeden Abraham Dewall, 1708-1788, i Högfors bruk, Karbenning. (Som vuxen är han i Karbennings husförhörslängder felaktigt angiven som född 1703, och självaste Hellerström har i Släkt och Hävd-artikeln 1958 angett att han skulle ha dött 1765. Så denne Abraham står på många håll på nätet med levnadsår 1703-1765.)
Hans tredje son Karl Abrahamsson (Dewall), *1736 10/4 i Högfors buk, Karbenning, har jag kunnat följa fram till flyttning 1758 till Köping, där han också återfinns i hfl för 1759-65, med anteckningar endast fram till 1760 och ingen anteckning om utflyttning. Han är enligt faderns dödbokspersonalier i livet 1788. Jag har sökt efter barn som föds med en far vid namn Karl Abrahamsson i Sverige vid rätt tid på familysearch.org men ingen av de funna sökträffarna har varit han. Men någonstans har han tagit vägen...
Hans bröder Jan (1729-1789) och Erik (1732-1808) har också en sonson respektive en son och en sonson som jag tappat spåret efter.
Jans sonson Olof Persson, *1785 22/9 i Gullbo, Karbenning, får tillnamnet Norling som soldat (tvåmänning) i Knarsta, Stora Mellösa, dit han kommer 1807. 1811 27/10 anges han flytta till Örebro, där jag inte har hittat honom vid genomgång av hela husförhörslängden 1811-1812. Har inte gett mig på den för 1812-1815 än, så kanske...
Eriks son Jan/Johan Ersson Sjöberg, *1785 13/7 i Klingbo, Karbenning, skrivs för första gången Johan snarare än Jan, skrivs för första gången enbart Sjöberg (utan Ersson) och har som lök på laxen blivit inskriven som född 1785 30/7 när han blir inskriven i hfl i Strängnäs landsförsamling, sid 150 i AIc:5, där han sedan med drängarna på de tre raderna närmast över är överstruken utan kommentar. Han finns inte i dödbok, och ingen annanstans i vare sig lands- eller stadsförsamlingen, i de pågående böckerna 1807-15 eller i följande.
Sedan finns problemet jag tidigare tagit upp här, med denne Jan/Johans bror Anders som har flyttat från Sala stadsförsamling till Sala landsförsamling och där anges flytta till grannsocknen Norrby 1810, och sedan dyker upp på samma sida i Sala stadsförsamling igen 1812, angiven som inflyttad från Norrby. Men han och hans då levande barn har aldrig blivit inskrivna i husförhörslängden i Norrby vid den tiden. En son och en dotter är inte med vid återkomsten till Sala stad. De är i vart fall inte döda i Norrby under aktuell period Sonen hette Johan (Jan) Andersson, född 1796 17/4 i Västerfärnebo. Har han hamnat någonstans? Familj? Agnatiska ättlingar?
Återstår väl också att se om man kan komma fram till något säkert kring Stefan Jernbergs spännande anfader Olof Johansson Borgmästare. Men det känns väl svårt att kunna komma längre där...