Vem är BRYNGEL BRYNGELSSON GROTH, död 1697?
Jag har hittat två olika uppgifter till vem som är far till Anders Bryngelsson Rotkopp (f i Filipstad ca 1620 och död i Långåsen, Hjulsö 27/12 1699). Anders gifte sig med Barbro Karlsdotter. Den ena uppgiften säger att Anders far hette Bryngel Bryngelsson Groth. Denna källa anger Bryngel Bryngelsson Groths anfäder som okända. Den andra källan anger Anders far vara en Bryngel Bryngelsson som skall kunna härledas ur Ingevaldssläkten
Frågan är alltså: vem är Anders farfar?
(1) Är Bryngel född i Brabant, Belgien 1596 och son till Bryngel Groth (f ca 1570) i Belgien. Bryngel Groth fick tre söner (den äldste hette Bryngel Bryngelsson Groth och var född 1596). De tre sönerna kom till Sverige 1624 och var alla på ett eller annat sätt involverade i kopparindustrin. Ovan nämnde Bryngel skulle ha dött i Säter 1660.
Är det denne Bryngel som är far till Anders Bryngelsson Rotkopp??? I övrigt vet
någon varifrån namnet Rotkopp kommer?
(2) Härstammar Anders Bryngelssons Rotkopps far (Bryngel Bryngelsson Groth) ur
Ingevaldssläkten? (Dvs han har inte alls något Vallonskt ursprung). I så fall måste Bryngel Bryngelsson vara son till Bryngel Ingvaldsson (1622-1682) (född och död i Örebro – tror jag) och hans hustru Kierstin Olofsdotter (1620-1718). Problemet är att jag har inte lyckats hitta att de skulle ha en son med namnet Bryngel – det betyder i och för sig inte att det inte finns någon!!
(3) En tredje möjlighet är att den uppgift jag fått att Bryngel Bryngelsson även skulle
ha tillnamnet Groth är helt fel. I så fall ryker ju alternativ 1 ovan. Men om då Bryngel och Kierstin inte fick någon son ”Bryngel” – vem var då hans föräldrar?
Kan någon hjälpa mig reda ut detta så är jag väldigt tacksam!!!!
Bengt Silverin