Niklas Swart, född 1766-05-10 (?), bodde i Edet, Torslanda (O - Bohuslän), med sin familj enligt hfl Torslanda AI:1 (1793-1802), sid 53.
Han hade inflyttat till Torslanda från Tjörn 1790 och var kypare/tunnbindaregesäll.
Enligt flyttattesten Torslanda 1790:355 var han född i Visby och 22 år gammal (isf f 1768).
I samma hfl som ovan bodde också Martin Swart, född 1758-10-11 (?), med sin familj.
De står precis under Niklas Swart med familj, så jag förmodar att de var bröder.
Martin med fru och son inflyttade till Torslanda från Tjörn 1786.
Han hade gift sig i Stenkyrka (O) 1784-05-31 och även han var kypare/tunnbindaregesäll.
Möjligen skulle Rasmus Swart som bodde på Reershuvudet, Stenkyrka, kunna vara ytterligare en bror.
Han fick två barn i Stenkyrka 1779 och 1784. (Har ej kollat hfl där.)
Jag har letat efter de förmodade bröderna i fb för Visbys sf utan att hitta dem.
Finns det några register, databaser ed som man kan söka i för att se VAR på Gotland de eventuellt var födda?
Det fanns ytterligare en familj som hette Swart i Torslanda. Niklas och Martin skulle kunna vara brorsöner ed till honom.
Didrik Swart var född i dec 1731 (?). Han dog 1779-03-12 i Torslanda och var då 47 år och 3 månader gammal.
Didrik var gift med Catharina Hallberg född ca 1721 (?), död 1793 i Valla (O) på Tjörn.
De inflyttade till Strömsund, Torslanda, från Göteborg 1775 (domprosten i Gbg har signerat flyttattesten, Torslanda 1775:52).
På samma flyttattest står Jacob Rundström och hans hustru Catharina Elisabeth Ekbom. Jacob och Didrik var också kypare/tunnbindaregesäller.
Didrik Swart och Catharina Hallberg hade två barn; Christina född ca 1760 och Caisa/Catharina född ca 1762.
Hos Didrik bodde även hans ogifta syster Johanna Swart född i juli 1733 (?), död 1801-12-10 i Höviksnäs, Valla (eller på Näset i Stenkyrka??). Hon var då 68 år och 7 mån.
En annan syster var med all sannolikhet Anna Brita Swart, död 1793-06-24, som bodde på Näsudden, Valla på Tjörn enligt hfl Valla AI:2 (1790-1794), sid 31 - enl bou var hon från Höviksnäs, Valla. Jag hittar henne dock inte i någon db. Har ej heller hittat när hon var född.
Hon var vid sin död gift med tunnbindaren Johan Berg och hade tre söner i sitt tidigare äktenskap med kyparen/tunnbindaregesällen Lars Wetterlund. De gifte sig 1775-06-25 och båda kom då från Strömsund i Torslanda. Äldste sonen Petter Didrik Wetterlund föddes där 1777-04-15. Därefter vet jag inte vart de flyttade.
Detta var ju under den stora sillperiodens tid (1753-1808) då det inflyttade mycket folk från när och fjärran till Bohuslän.
Tyvärr har jag inga säkra belägg för att Swarts kom från Gotland - utöver att Niklas Swart skulle vara född där - bara en stark känsla av det .
Det är egentligen bara Didrik Swart, hans familj och systrar som jag är intresserad av, men om de första eventuella bröderna också är släkt med Didrik så är det förstås också intressant.
Mvh
Marianne
(Meddelandet ändrat av Marianne 2012-02-08 21:12)