Hej igen,
Det har uppstått några frågor i samband med utformningen av sammanställningen, som jag nämnde i mitt förra inlägg. Frågorna uppstod bland annat av att jag fick se att
Fredrica Ulrica Fabritia* (gift 1762 med
Gustaf, son till
Pähr Lemon, tabell 5 i NV del 2, sida 54) och
Catharina Alm (gift 1724 med
Samuel, son till
rektor Petrus Lemoine, tab 8B ny tabell i ”Tillägg N V del I och II”)
troligen var släkt med varandra även innan de gifte sig (se bifogad bild 1). Deras respektive makar, Gustaf och Samuel, var
troliga femmänningar om jag har tolkat informationen om dem rätt (se vertikala linjer i bifogad bild 2 – streckade linjer symboliserar
eventuella släktskap).
Om Fredrica Ulrica och Catharina vore släkt med varandra tycks det mig troligt att deras respektive makar skulle ha varit, om möjligt, närmare släkt med varandra än femmänningar. Därför har jag placerat dem som
eventuella bröder eller tremänningar i bild 2 (de diagonala streckade linjerna). Med de diagonala linjerna blir dessutom ”avståndet” mellan ”
Samuel tab 2” och ”
Samuel gift med
Catharina Alm” kortare. Ett kort avstånd kanske skulle kunna innebära, resonerar jag, att Catharina Alms make, Samuel, fick sitt namn efter (sin eventuella [om möjligt] farfars far)
Samuel Parlament (Tabell 2 i NV del 2, sida 53). Med de vertikala linjerna blir ”avståndet” mycket längre mellan de två
Samuel i bild 2.
Fråga 1:
Är de två diagonala linjerna i bild 2 (dvs de föreslagna släktskapen) möjliga?
Fråga 2:
I bild 1 har jag placerat Samuel Lemoines hustru, Catharina Alm, som
eventuell dotter till
skolmästare i Maria fs i Stockholm Abraham Alm. Därför undrar jag om Samuel och Catharina hade någon son med namnet Abraham.
Abraham Alms dotter, Ebba, döptes den 23/11 1689 i Maria Magdalena fs i Stockholm (CIa:4, sida 298). (En av faddrarna var ”
Lars Jonson Läfler” –
möjligen Leffler.) Födelse- och dopböcker saknas i Maria fs för perioden 1691-1714 varför
möjligheten finns att; 1) Catharina Alm, var född under nämnda period och att hon var dotter till skolmästare Abraham Alm, och 2) Abraham Alm var skolmästare vid Maria skola under (delvis) samma tidsperiod som Samuel Lemoines
troliga pappa,
Petrus Lemoine, var
rektor vid Klara skola (båda skolor i Stockholm).
Länk till Ebbas dopnotis:
https://sok.riksarkivet.se/bildvisning/C0055197_00151#?c=&m=&s=&cv=150&xywh=2793%2C3316%2C3370%2C1594I den ganska röriga bild 3 har jag placerat in
rektor Petrus Lemoine tillsammans med bland annat personer som var kyrkoherdar eller komministrar i Klara fs under den period Petrus Lemoine var rektor vid Klara skola. Bild 3 fungerar för mig ungefär som en anteckning och det är nog därför den är rörig.
I bild 3 önskar jag belysa ett par saker:
1) Komminister Johan Zedritz (född 1681) ska ha varit son till
Sara Leffler, som jag misstänker var släkting till ”
Lars Jonson Läfler”, som var fadder 1689 vid dop av skolmästare Abraham Alms dotter Ebba.
2) Carl Samuel Hedman (född 1704), som var rektor vid Klara skola efter (dock
ej direkt efter, se däremot Knut Lenaeus i bild 3) Petrus Lemoine, ska ha varit son till
bruksbokhållare i Hofors Nils Hedman och
Christina Lemoine (Gunnar Hellströms Stockholms stads herdaminne (1951), sida 336). Det tycks mig ganska troligt att Christina Lemoine var nära släkting (dotter?) till rektor Petrus Lemoine. Petrus pappa, Peter Lemoine (Tabell 8A ny tabell i ”Tillägg N V del I och II”), står som
trolig son till Petter (tab 8 ).
Fråga 3:
Är uppgifterna om släktnamnet Hedman och Hofors (bruk?) användbara för bedömning av det eventuella släktskapet mellan tab 8A och tab 8?
Förhoppningsvis visst förtydligande av bild 3:
När
Petrus Lemoine blev
rektor vid Klara skola (mellan 1693 och 1699) var
Simon Isogaeus kyrkoherde i Klara fs. Simon Isogaeus ska ha varit
kusin till Petrus Melander (fc 1628)
på Melanders mammas sida. Petrus var gm
Anna Fabritia / Fabricia (von Schantz genealogier, ätten Segerfelt).
Petrus Lemoine bör ha varit
rektor vid Klara skola åtminstone till 1711 (registrerad i Stockholms mtl 1711). Året därpå (1712) ska
Petrus Joannis Alm ha blivit komminister i Klara fs. Hans pappa,
Jöns Erici Alm, ska ha bytt efternamn från
Fabricius till
Alm. Vidare ska Jöns, även han, ha varit
kusin till Petrus Melander, men
på Melanders pappas sida (se bifogad bild 1). De jämngamla kusinerna Jöns och Petrus bör ha vuxit upp tillsammans eftersom deras pappor ska ha varit komminister respektive kyrkoherde i Väddö fs på 1630- och 1640-talen (Uppsala stifts herdaminne, del 3). Det tycks mig (därför)
troligt att Petrus Melanders hustru, Anna Fabricia, var släkting (syster?) till Jöns Erici Alm och att det
möjligen kan ha rört sig om ett kusingifte (se bifogad bild 1).
Fråga 4:
Tack vare Carina Widells tips har jag en undran över
Piero Piersson Perlamant, som gifte sig med
Jena Nielsdotter Berg, båda(?)
vid bruket, den 8/10
1701 i Västra Ed socken (C:3, tryckt sida 200, handskriven sida 218, länk:
https://sok.riksarkivet.se/bildvisning/C0029325_00110#?c=&m=&s=&cv=109&xywh=795%2C714%2C2535%2C1149).
Var denna Piero släkting till några av dem, som nämns under släkten Lemoine i NV del 2?
Här finns några fler uppgifter om (troligen) denna Piero:
https://forum.rotter.se/index.php?topic=67259.msg1689114#msg1689114.
Till Carina Widell:
1) Komminister i Väddö fs, efter Ericus Johannis
Fabricius’ död ca 1644 (se bifogad bild 1), var
Anders Roselius (död 1666) – maskulin form av
Roselia skulle jag tro.
2) Komminister i Klara fs (i Stockholm) Petrus Joannis
Alm var
trolig måg till
Christina Berg (se bifogad bild 3). Hon ska ha varit gm
kronobefallningsman i Gästrikland Anders Röök och de ska ha varit
troliga föräldrar till Maria Catharina Röök, som var gm Petrus Joannis Alm (Gunnar Hellströms Stockholms stads herdaminne (1951), sida 351).
* Släktnamnet Fabritia/Fabricius kan jag inte låta bli att jämföra med; 1) det italienska ordet fabbro, som betyder smed, och 2) förnamnet Fabrizio som idag förekommer i Italien.
Vänliga hälsningar,
Jan
Källor om ej nämnd i texten ovan:
- Gunnar Hellströms Stockholms stads herdaminne (1951)
- Uppsala stifts herdaminne, del 3 (1845)
-
https://sv.wikipedia.org/wiki/Bure%C3%A4tten- Hagen, van der, släkt,
https://sok.riksarkivet.se/sbl/artikel/13502, Svenskt biografiskt lexikon
-----------------------------------------------------------------------------------
Streckade linjer i bifogade bilder indikerar
eventuella släktskap.