Hej!
Regina Lomell, gift med trädgårdsmästare Salin, och död 1811; enligt husförhör och kommunionlängder i Västervik föddes hon 1733, men det står ej var.
Man skulle väl kunna tro att den provisionshandlaren Piero Lomell som anges vara 65 år vid sin död 1762 i Misterhult (i S...hult?), kan vara samma person som han jag fann som köpdräng i Västervik 1731? Och att det är troligt att han är far till Petter Lomell som anges vara född 1732? Eftersom de har samma yrke, och bägge är verksamma i Misterhult?
Kanske kan man eventuellt också anta att det är han som Hammerman på sin genealogisida har placerat i familj 16: äldste sonen till Pierre Lemoine och Jena Nilsdotter Berg som Roger nämner ovan. Han skulle då vara född 1702 i Västra Ed.
Det näst yngsta barnet i den familjen, Henrik Pierosson Lomell f.1723 (mor: Regina), tror jag måste vara identisk med den person som var gift med Anna Cajsa Gustafsdotter, och vars äldsta dotter hette Regina f.1751 i Hallingeberg. Familjen fanns senare i Falsterbo, och de hade ganska många döttrar. Bl.a. Beata Charlotta f.1766, gift med tullvaktmästare Carl Christian Meurling från Gamleby, och Margareta Maria f.1770, gift med bokhållaren Nils Wersell från Vena.
Men vet någon något mer om Regina Lomell (ca1733-1811), som kan leda tillbaka till föräldrarna? Eller som kan antyda om hon var syster till Petter f.1732ca? Jag undrar om sjömannen Olof Salin kan vara hennes son? Han fanns i Västervik på 1780-talet.
Mvh Pernilla