Jag läser testamenten i Stockholm för släkten Radou och jag förstår inte deras släktförhållande riktigt eller om det är olika släkter Radou. Har försökt få tag i testamentet till brukspatron Adam Radou men finner endast en handelsman Adam Radou, död omk 1689, vars barn är sonen borgmästare Anders Radou, sonen bryggare Johan Radou, sen nämns en måg inspektör Albrecht Gerner. och en Helena Radou. Handelsmannen Adam Radou har egendom i England, hans framlidna maka hette Elisabeth Kröger ( Bou 1689 sid 156 )
Jag letar efter brukspatron Adam Radou. Har brukspatronen Adam Radou en namne som är handelsmannen Adam Radou? Är de släkt med varandra?
Brukspatronen Adam Radous barn finns i ett testamente 1725 efter deras syster Elisabeth Radou. Brukspatron Adam Radous övriga barn framkommer av testamentet 1725 och de är. Maria Radou, änka efter inspektor Herman Bauman i Västervik, Sara radou änka efter sekreterare Mårten Giese, brännvinsbrännare Mårten Radou, avlidna Helena Radou gift med Adam Patriksson Leijel, avlidna Magdalena Radou gift med Adam von Essen ( Bou 1725 sid 1106 )
Nu har jag inte läst hela testamenten, de är långa med flera sidor svår stil.
mvh
Carina