Anna-Lisa, det stämmer ju relativt bra med tiden att det är sonen Måns som finns med föräldrarna 1675. Den andra sonen har jag tänkt på att det är Gabriel Nilsson Stadigbror, men jag börjar bli tveksam till att de är bröder även om de följs åt vid bruken, dels för att namnet Gabriel inte verkar till att vara så vanligt, dels för att Nilsson är ett mycket vanligt namn men de båda har ju namnet Stadigbror som släktnamn och bör på något vis vara släkt med varandra. Dessutom finns det vid Hagge bruk i husförhören där Måns och Gabriel förekommer, ett flertal arbetskarlar med patronymikon Nilsson.
Vad som talar för att de är bröder är valet av faddrar i Grangärde socken, då de använder i stort sett samma faddrar, Fischer med flera. Likaså är Gabriel Nilsson fadder åt Måns Nilsson Stadigbrors dotter Anna 1690 i Norrbärke ( Norrbärke C:2 bild / 18, sid / 14 ), tillsammans med Olof Israelsson i Hagge med hustru Anna Andersdotter och jag antar att Olof Israelsson är en bror till Kerstin Israelsdotter, hustru till Måns Nilsson. Då kan man tänka sig att Annas båda föräldrar har tagit varsitt syskon, dvs på moderns sida Olof Israelsson och på faderns sida Gabriel Nilsson Hammarsmed vid Ludvika bruk.
Tyvärr skrev inte Norrbärke upp vilka som var faddrar till barnen förrän Måns Nilssons ena dotter Kerstin föds 26/4 1689 ( Norrbärke C:2, bild / 12 sid / 8 ). De barn av Måns Nilsson som har faddrar är bara Israel född i Ludvika, Grangärde, Anna nämnd ovan och så Kerstin 1689 som har Hans Persson och dess hustru på Hagge bruk och Jungfru Cherstin Jonsdotter på Smedjebacken som faddrar.
År 1660 i Hedemoras hfl finns en Nils Gabrielsson med hustru Kirstin, och inhysesqvinnan H. Gunilla. Kanske dessa inte har något släktband till Gabriel Stadigbror men det var bara namnet Gabriel jag tänkte på, då det verkar vara ovanligt i dessa trakter.