På Smedskivan4 påstås ett antal saker om mästersmeden Lukas Matsson Sverkström. Jag har noterat att flera av uppgifterna om hans två första hustrur saknar grund. I korthet finns i databasen följande uppgifter om dessa:
1. Lukas skall 11 oktober 1761 ha gift sig första gången. Det är i Fellingsbro med en Karin Johansdotter i Söderby hammare, Fellingsbro. De skall ha det gemensamma barnet Anna Kajsa Sverkström, född 23 februari 1763 på en plats som ej anges. Ingenting sägs om Karin Johansdotters födelseplats, födelseår eller föräldrar.
2. Uppenbarligen har Karin Johansdotter avlidit eftersom Lukas 26 oktober 1766-10-26 i Linde landsförsamling gifter sig med en Karin Persdotter Söderberg. Hon skall ha fötts 1744 i Ervalla och dött någon gång i slutet av april 1772 i Vedevåg, Linde landsförsamling. De skall ha haft barnen Peter (född 4 oktober 1767 och död 22 juni 1787), Anna Stina (född 5 juni 1770) och Katarina (född 22 april 1772). Om Karin Persdotter får man veta att hennes mor skulle ha hetat Anna Eriksdotter Hammar, född 1710. Hon var, inte i sitt första äktenskap får man förmoda, gift med knippsmeden Olof Söderberg, också född 1710.
Så långt Smedskivans påståenden men vad säger källorna? Utan att göra anspråk på fullständighet är följande vad jag fått fram:
Vad gäller första äktenskapet kan konstatera följande. I Fellingsbro vigdes 11 oktober 1761 Lukas Sverkström med en Katarina Söderberg på Åbyhammar [Fellingsbro E:1 #33].
Vem är nu denna Katarina Söderberg? Husförhörslängden i Fellingsbro [AI:10 fol 264] nämner en Katarina (född 1742), dotter till Johan Söderbergs änka Anna Ersdotter (född 1710). Denna Katarina skall enligt denna källa gifta sig 1761. En hänvisning till fol 143 finns också och där hittar vi Kajsa Söderberg (född 1742) och dotterdotter till Brita Ersdotter (född 1685). På fol 205 (Sverkesta bruk) hittar vi mästersvennen Lukas Matsson och hans hustru Kajsa Söderberg (född 1742 eller 1744; sista siffran ändrad från 2 till 4 eller tvärtom). Den 23 september 1763 föds en dotter Anna Kajsa till Lukas Matsson och hans hustru Kajsa Jansdotter vid Söderbyhammar [Fellingsbro C:6 sid 493]. Bland dopvittnena finns drängen Olof Söderberg och pigan Stina Söderberg i Åbyhammar. Från och med 1764 återfinner vi Lukas Matsson Sverkström och Katarina Söderberg i Linde landsförsamling [Lindesberg AI:B1 fol 177]. Katarina skall enligt denna källa vara född i Ervalla 1744.
Om det andra äktenskapet har källorna följande att berätta: Lukas Sverkström och Katarina Persdotter vigdes 26 oktober 1766 [Lindesberg EI:1 sid 44]. Husförhörslängden kallar henne för Kajsa Mattsdotter och meddelar att hon är född 1737 i Fellingsbro [Lindesberg AI:B1 fol 177]. Fellingsbro födelsebok rymmer flera möjliga kandidater. Senast 30 januari 1774, då Lukas gifter sig för tredje gången, är hon död [Lindesberg EI:1].
Nu är det visserligen ett problem att Lindesberg saknar dödbok för åren 1758-1773 (enligt Genline; NAD var otillgängligt när jag skulle kontrollera saken), men det verkar helt uppenbart att att uppgifterna om Lukas Sverkströms två första hustrur på Smedsskivan är ett sammelsurium av ihopblandade uppgifter.
Vad som istället är korrekt verkar vara att Lukas Sverkströms första hustru hette Katarina Söderberg (född 1742 eller 1744, möjligen i Ervalla och död senast 1766 i Linde landsförsamling), dotter till Johan Söderberg (död senast 1762) och Anna Ersdotter (född 1710). Den andra hustrun hette Katarina Persdotter (född 1737 i Fellingsbro och död senast 1774 i Linde landsförsamling).
Jag skulle också vilja påstå att Anna Ersdotter (född 1710), Katarina Söderbergs mor, inte är identisk med Anna Hammar (också född 1710), hustru till Olof Söderberg. Det torde framgå av Fellingsbro AI:10 fol 264 där Anna Hammar listas som Olof Söderbergs hustru och Anna Ersdotter som Johan Söderbergs änka.
Gissningsvis, eftersom dopvittnena Olof och Stina Söderberg 1763 sannolikt är identiska med knippsmeden Olof Söderbergs barn [se tex Fellingsbro AI:10 fol 264], finns det dock en släktrelation. En möjlighet är att Johan Söderberg och Olof Söderberg (knippsmeden) är bröder.
Jag har på annan plats (
här) tagit upp en principiell diskussion om Smedskivan 4 och källorna. När detta skrevs hade inget svar kommit.
Det som jag redovisat här gör mig dock förvånad. På Smedskivan 4 verkar man i detta fall inte ens gjort elementära källkontroller (tex påståenden om giftermål mot vigselböcker etc). Jag utesluter inte att det kan finnas felaktigheter i mina påståenden ovan och att det finns uppgifter som jag hävdat vara felaktiga som i själva verket är korrekta. På alla punkter har jag dock utförligt redovisat mina källor. Den som vill kontrollera och ev kritisera mina påståenden kan lätt göra det. Vissa släktrelationer som hävdas av Smedskivan 4 vekar vara dock helt gripna ur luften. och eftersom källor saknas kan man inte kontrollera dem.