Hejsan gott folk! Är det någon som har information om smeden Karl Johan Tiderman, född 1855-09-19 i Kimstad,Östergötlands län. Han var äldste son till smeden Karl Johan Tiderman född 1826-09-18 i Risinge. Karl Johan d.ä. finns med på Smedskivan 3 men den förut nämnde sonen finns inte omnämnd alls.. Jag är intresserad av han vidare levnadsöden om det är någon som har forskat fram dem.. Jag vet att han och hans familj emigrerade till Finland den 26:e juni 1893, familjen såg då ut så här:
Karl Johan Tiderman. Smed. Född 1855-09-16 Vallby,Kimstad,Östergötlands län,Sverige 1).
Brita Matilda Andersdotter (Född 1854-11-11 Östra Skrukeby,Östergötlands län,Sverige 2).)
Barn:
1 Karl Simon Arvid. Född 1880-08-31 Norrköpings Borg,Östergötlands län,Sverige 4).
2 Johan Filemon Krysostomus. Född 1883-01-27 Östra Skrukeby,Östergötlands län,Sverige 4).
3 Georg Edvard Agabus. Född 1885-05-14 Norrköpings S:t Johannes,Östergötlands län,Sverige 4).
4 Gideon Olof Elisa. Född 1887-06-14 Norrköpings Norra,Östergötlands län,Sverige 4).
5 Rudolf Henrik Natanael. Född 1891-08-27 Norrköpings S:t Johannes,Östergötlands län,Sverige 5).
Jag hittade en Filemon Tiderman när jag sökte på Internet som verkar passa in på barn nr.2, denne Filemon skulle då ha varit motsåndsman mot den ryska överheten i Finland och bland annat smugglat vapen till motsåndsrörelsen... Jag skulle bli väldigt tacksam om det är någon som kan fylla ut med information om familjens vidare öden i Finland.
Släktskapet med denna emigrerande Karl Johan är min att han är min morfars morfars bror..
Mvh Mårten