Jag har forskat mina förfäder, och en av dem är Jacob Asplund, som är vigd i Gamla Karleby (Kokkola) i Finland 03.05.1761. Hans hustru är Maria Peitzo, född 14.03.1741 i Gamla Karleby. Jacob Asplund verkade som stadsfiskal i Gamla Karleby och dog där 06.02.1772 i 32 års ålder. Hans födelsedag nämnas endast i den sista kommunionbok: 24.03.1740; födelseort är okänd. Jacob uppenbarar sig i kommunionbok år 1761 utan ingen anteckning om hans ursprung.
Jag har inte funnit anteckning om hans födelse och föräldrar i finska källor. Paret har fem barn och som deras faddrar är mången Peitzo och andra lokala släkter, men ingen Asplund! Jag tror, att Jacob är född annorstädes än i Finland.
Familysearch känner en Jacob Asplund, som är döpt den 23. August 1740 i Jakob och Johannes församling i Stockholm, nämligen tvillingarna Isac och Jacob. Deras föräldrar är timmerman Olof Asplund och hustru Lena Strekert. Känner någon forskare denna Jacob, om han har livit i Sverige på 1760-talet, så att han kan inte vara den samma person som Jacob i Gamla Karleby?
Jag har läst Uppsala universitets matrikel 1750-1760, men i den nämnas ingen Jacob Asplund.
Har denna Jacob Asplund varit elev i någon skola i Stockholm? Kunde någon forskare checka Jacobs trivialskolas matrikel? Eller matrikel av Nicolai skola, Klara skola, Maria trivialskola, Katarina skola, Ulrika Eleonora skola eller Hedvig Eleonora skola.
Eller kan någon hjälpa mig på något annat sätt?
Veikko Räsänen
Varkaus, Finland