Jag upptäckte inte förrän i denna vecka, att jag är avlägset släkt med Brannius via länken Lerbäckius - Eldsundius. Däremot är jag ganska hemma i Stenkvista, eftersom jag har många anor dår under lång tid.
I Bouppteckningsregister över Södermanlands Län (CD från SVAR) förekommer följande med namnet Brannius före år 1800:
1780: Bertil Hesse, bryggare, handelsman, Vålnäs, Fogdö. Boet uppgavs av Rebecka Brannius,
1797: Beata Brannius i Nyköping, änka efter pastor och syssloman Johan Thavenius,
1783: Elsa Christina Brannius, Helgarö, gift med bokhållare Johan Segerstedt,
1783: Ulrika Eleonora Lille, Gåsinge, gift med komminister Johan Brannius,
1795: Johan Thavenius pastor och syssloman Nyköping, gift med Beata Brannius,
1778: Sigrid Margareta Crusell, Strängnäs, änka efter hospitalspredikant Per Brannius,
1786: Brita Kristina Runström, Stenkvista, gift med kyrkoherde, hovpredikant Lars Brannius,
Om någon vill ha SVAR-nummer och sidhänvisning ur detta register, kan jag meddela dem.
Följande personer med anknytning till familjen Brannius förekommer som faddrar då Kyrkoherde Lars Brannius i Stenkvista döper sina döttrar:
1781-06-29. Mademoiselle Brita C. Brannius,
1782-10-30: Herr Grossören Isaac Rydman på St. Djurö i Upland, Fru Pastorskan Beata Thavenius, född Brannius,
1785-06-05: Vice Pastoren i Torpa Herr Mag:r Lars Thavenius ... samt Mademoiselle Brita Catharina Thavenius i Nyköping,
1786-04-20: Fru Rebecca Rydman född Brannius på Djurby i Upland,
Per Thorsell.