Hej!
Skriver med anledning av min ana Karin Olsdotter f 1700 Buddgården,Kyrkbyn 3,Älvros,Härjedalen,död 1773-03-21 Lillhärdal,Härjedalen gift 1725-03-29 i Älvros med Hans Rolfsson,Lillhärdal. Karins anor verkar omöjliga.
Det jag har är en sannolik bror Jon Olofsson f omkr 1700,d 1767-05-01 Älvros,bonde Buddgården,Älvros kyrkby nr 3.Han var gift första gången 1729 med Märta Persdotter d 1741,andra gången med Kerstin Olofsdotter d 1768.Med Kerstin fick Jon dottern Märet Jonsdotter Budd.
Dessutom finns det en sannolik förfader(farfar/morfar?)i Älvros,Jon Budde var vittne till att år 1674 kvitterar skarprättare Johan Olofsson i Hussvald ut sin lön av herr Olof för tvenne avrättade trollkonor i Älvros,15 Dr kopparmynt.
En fundering om ev relatering till den Jämtländska ätten Bude. Oluf Jonsson Bude,sockenpräst i Snåsa(Snaasen), Tröndelag tog arv efter gården Bude i Jämtland och hans far eller farfar skulle varit av adlig härkomst.Detta ska ha nedtecknats av hans son Jonas Budde (1644-1710),som tjänstgör på norska fort åren 1676 till sin död 1710.Denne Jonas Budde hade inga överlevande barn.
Kan någon ha stött på något som kan hjälpa mig med Budde i Älvros?
vänligen Frank