Hej Mikael!
En intressant hypotes är det förstås om hennes ursprung. Men jag vill varken säga bu eller bä. Svaret kan dock finnas i Karlstad!
I Karlstad på Värmlandsarkiv eller hos Folkrörelsernas arkiv för Värmland finns arkiv eller en samling handlingar som rör släkterna Carlsten och Karlsten. Jag vet inte om detta bara är olika stavningar för samma släkt eller om det är två olika släkter. På något av dessa institutioner finns också material om Hasselrot och Hasselroth. När det gäller släkter är chansen av naturliga skäl störst att de återfinns på Värmlandsarkiv.
På Karlstads Stads- och länsbibliotek finns också en del handskrifter av genealogiskt intresse.
Papper om släkten Carlstaen finns på antingen på Värmlandsarkiv eller hos Folkrörelsernas arkiv för Värmland och dessutom på Lagergrenska samlingen på Värmlands museum. Uppgifterna om dessa arkiv eller samlingar kommer från en enkel lista i Värmlands släktforskarkatalog 1999, utg?vet av Värmlands Släktforskarförbund. Listan återgår på ett mer detaljerat kortregister som finns i forskarexpeditionen vid Arkivcentrum Värmland. Expeditionen är gemensam för Värmlandsarkiv, Folkrörelsernas arkiv och tror jag även Landstinget Värmland. Jag har tyvärr inte fått tillfälle att undersöka dessa handlingar!
Annars har nog handskriftsavdelningarna på KB (Kungliga Biblioteket i Stockholm) och UUB (Universitetsbiblioteket i Uppsala) kanske en hel del godbitar. Det finns genealogiska samlingar om släkter, samlingar med de särskilda tryckta likpredikningar som rika eller åtmisntone någorlunda bemedlade personer kostade på sig m.m.
På Värmlandsarkiv borde Karlstads magistrats arkiv finnas. Men p.g.a. branden i Karlstad år ? 1862 ? finns det kanske inte mycket kvar.
Kompletterande material hos Kommerskollegium eller hos handelsmännen i Göteborg och tullmyndigheter kan nog hjälpa upp en del i alla fall.
Under diskusionen Introducerade släkter/ätter: Carlström hade jag 2003 en fråga om hennes ursprung 2003, innan jag senare kom underfund med att jag hade läst fel på namnet som istället stavades Carlsteen.
Elisabeth Thorsell besvarade mig 2003-11-11 att i Fredrik Fryxells Wermlands Slägtebok (handskrift från 1700-talet, på kort hos SVAR) finns Börje Olofsson med, men han anges endast ha sönerna Johan Börjesson Carlberg och Gustaf Börjesson Karlström, någon Olof syns det inga spår efter..
mvh Björn