Hej!
Nu är det ju många år sedan det skrevs om de här personerna ovan, men några av medlemmarna verkar ju fortfarande vara aktiva och det kanske finns nytillkomna som har eller söker information.
Jag försöker få klarhet i vem som är vem ibland Friberg i Högseröd, framför allt huruvida Lars Fribergs son Ola är samme Ola som dyker upp i MTL 1761-63. Jag pusslar med informationen som står i posterna ovan och ett långt sökande i MTL de senaste dagarna. Tyvärr ligger min läskunskap på nivån där jag snarare försöker hitta redan kända ord än att faktiskt läsa allt som står i längderna, men jag tror mig ändå ha fått en någorlunda bild av läget. Tyvärr betyder det inte någon större klarhet.
Min MMFMMM, Pernilla Olsdotter, gifter sig
3 mars 1794 i Östraby med Lars Persson. Som födelseort anges Högseröd och hennes far heter Ola Friberg och modern Karna (om jag läser rätt). Enligt vigselnotisen är hon då 30 år gammal och borde alltså vara född 1764. Senare HFL i Östra Sallerup (
Petronella Olsdotter) säger att hon är född 1760 i Högseröd. Detta rimmar bättre med de data som finns i MTL för Högseröd.
Vad jag har fått ihop hittills:Klockaren Lars Fribergs son Ola dyker upp i MTL 1740 med kommentaren "yngling" i kanten. 1742 finns han kvar, men utan att kallas yngling. Jag vet inte om detta betyder att han 1740 ännu inte fyllt 16 år, men det borde i alla fall tyda på ett födelseår senast 1725.
I MTL 1747 är Lars Friberg ersatt av klockaren Orre, och även sonen Ola är borta. 1748 finns drängen Ola hos Orre, och året senare står han som "svågern Ola Friberg" om jag läser rätt. Det finns en notering i marginalen om Ola som jag tyvärr inte kan läsa ut. 1750 står åter bara drängen Ola. I MTL 1753-55 hittar jag honom inte, men han var väl inte välkommen efter domen 1752...(?)
1756 - 1758 står en Friberg under Högseröd no 1 som "under information". Jag har läst att det skulle betyda någon form av utbildning, men det verkar också vara ett begrepp för ett straff. Jag tänkte först att det kunde ha med domen 1756 att göra, men eftersom MTL 1756 är skriven redan i November året innan så är det väl fel. Om det är en helt annan person verkar inte vara så enkelt att reda ut, men enligt berättelsen ovan ska han ju ha bott i socknen, och någon annan Friberg kan jag inte hitta under den tiden. 1759 verkar han dock kallas för "gossen" (eller står det Håkan?), och då är det ju inte Ola. Förvirrande.
Domboken för 1756 har jag letat igenom på AD, men hittar ingenting om någon Friberg. Det kan å andra sidan ha med mina bristande lässkunskaper att göra.
I MTL 1761 och 1762 finns en Friberg på Högseröd no 14 med noteringar i marginalen som jag tyvärr inte kan läsa riktigt. Den för 62 verkar innehålla namnet Pernilla, men jag är inte säker.
Mellan 1763 och 1778 hittar jag inga Friberg alls i MTL.
Ola Friberg finns inhyst på lite olika adresser i Högseröd runt 1780. 1779 står han i MTL med hustru och barn, 1780 har barnet namngivits till dottern Pernilla. Detta skedde så vitt jag vet när barnet blev 16 år gammalt, och det stämmer alltså också med födelseåret 1764 för Pernilla som gifter sig i Östraby 1794. Jag hittar dock inte någon Friberg för det året i MTL, däremot så finns som sagt Friberg i MTL 1761-62, och det skulle passa med att Pernilla är född 1760 som det står i HFL Östra Sallerup 1826-33.
I MTL 1785 står "över 63 år", jag förstår dock inte om det ska gälla hustrun eller Ola. Det skulle i alla fall innebära ett födelsedatum runt 1722, och det stämmer ganska väl överens med Olas beräknade födelseår på senast 1725.
---------------------
Är det någon som har mer information om huruvida Lars Fribergs son Ola är identisk med Pernillas far Ola Friberg och/eller var familjen vistades 1763 - 1779?
Alla kommentarer, korrekturer eller utvecklingar är naturligtvis hemskt välkomna, framför allt vore det intressant att veta vad som står i kommentarerna i marginalen till MTL på de ställen som jag inte kan läsa, och naturligtvis om någon har hittat mer i domböckerna om det som står nämnt i Anders Bensryds post högre upp.
Hälsningar
Åke