Jag konstaterar att vi har olika syn på det hela, jag normerar förnamn, patronymikon, släktnamn (där bäraren inte personligen skrivit sitt namn) och orter.
I kyrkoherde Bomanssons dödsruna kan vi läsa att; ”Januar 13 Lades i grafwen gl. kohlaren Pehr Larsson Grufman”. Texten på tavlan säger; ”Kholaren Peter Larsson-Grufman...
Räkenskapsböckerna har jag inte studerat i original, så de ska jag inte uttala mig om, men är ändå rätt säker på att även där förekommer olika stavningar.
Är det då en förvanskning att skriva hans förnamn som Per?
Våra förfäders namn är i kyrkoböckerna och andra handlingar stavade på många avvikande sätt. Olikartad stavningarna uttrycker ingen vilja hos våra förfäder, utan är endast ett tecken på bristande stavningsnormer och dålig skrivkunnighet i äldre tider.
Beträffande Gruvman har jag tittat på ursprunget till namnet, och otvivelaktigt har släkten inspirerats av sin ursprungsort, Gruvriset, eller Gruvmanstorp i Norrbärke socken.
Sedan kan jag hålla med om att stavningen med f har haft stor genomslagskraft och så småningom bildat en norm för hur namnet stavas, men så länge inte Per Larssons egenhändiga namnteckning har hittats tänker jag fortsätta att normera till Gruvman, utan att för den skull påstå att andra stavningar är fel och förvanskning.