Jag har efterlyst klockaren Paulus Gullbergs första(?) hustru under Kiaby, Skåne, och fått svar av Käll Anghagen, som hade ett par frågor om P.G., vilka jag svarar på här i hopp om att andra kanske kan tillföra fler uppgifter.
Paulus/Påhl Gullberg var klockare i Kiaby och Ivö 1704 - 1721. Jag vet inte om han direkt här efter tillträdde klockartjänsten i Ö. Vemmerlöv, Skåne, men han finns som klockare där år 1733, med hustru, enligt mantalslängd.
Paulus Gullberg dog i Ö. Vemmerlöv 1746 i en ålder av 63 år och således född ca. 1683. Han var åtminstone gift två gånger. Enligt Käll Anghagen hette första hustrun Johanna Hansdotter och de vigdes i N. Mellby 1712. Om hon är identisk med den hustru som upptas i mantalslängden 1733, vet jag ej. Paulus Gullberg gifte sig andra(?), år 1736 i Ö. Vemmerlöv med änkan Margreta ( Magna) Cicilia Widelia från Stoby i Ö. Göinge härad. År 1737 föds deras första gemensamma barn, dottern Johanna Catharina. Gudmor var jungfru Botilla Sophia Höyer i Delpered. Faddrar var, Måns Lilja i Tommarp, Corporal Pyhlgren i Vemmerlöv, m.fl.
(Fler barn finns)
Paulus Gullberg var son till stadskomministern i Karlshamn Jöns (Johan) Gullberg och dennes hustru Ingeborg Hammar, båda döda 1711. Se Cavallins (gamla) Lunds stifts herdaminne nr.5, Blekinge, Karlshamn, stadskomministrar, sid. 285, nr.2 Jöns Gullbärg.
Hustrun Ingeborg Hammer var syster till prosten Caspar Hammerus i Carlshamn, se sid.272, båda barn till prästen i S:t. Olof, Skåne, Håkan Olsson.
I Carlquists (nya) Lunds stifts herdaminne II:9, sid 96 - 97, upptas under nr.9 Haagen Olsen (Hagaeus Olai Hammer),som är känd där ca. 1629 - 1646. Därefter i Kristianstad som hospitalspredikant.
Enligt Carlquists Lunds stifts herdaminne II:14, obefordrade präster, sid. 126 - 127, gällande Håkan Gullberg, så var denne i släkt med Stadskom. i Karlshamn Joh. Gullberg, som hade åtminstone 4 söner: Håkan (obefordrad 1705), Abel (mönsterskrivare), Paul ( klockare i Skåne) och Hans (okänt yrke), alla gifta.
Hälsningar från Birte