Här händer det saker! Låt mig bidra med lite mera, givetvis med reservation för eventuella feltolkningar.
Johan Hagelbeck:
Enligt vad jag kommit fram till hade Johan Hagelbeck följande barn i första äktenskapet:
Carl född ? (finns med bland annat i Hörby MTL1788 som reservkarl(?). Han är sannolikt identisk med den Carl Hagelbeck som fick två(!) oäktabarn 1783 under sin tid som kammartjänare på Björnstorp och som senare var Ryttare nr 19 vid Östra Sallerup kompani, Skånska Dragonregementet. Han avled den 13 juni 1790 enl. GMR1791.
Bild från SVAR
Jöns, född omkring 1748, död 1800
Appolonia, född 30 november 1753 i Ousbyholm, Hörby (M), död omkring 1753
Hans Georg, född 16 december 1755 i Ousbyholm, Hörby (M)
Appolonia, född 20 oktober 1759 i Ousbyholm, Hörby (M), död 1813
Elsa Cecilia, född 15 juni 1763 i Fogdarp, Bosjökloster (M)
Barn i andra äktenskapet:
Maja Lena, född 17 oktober 1772 i Ousbyholm, Hörby (M)
Trued, född 1773-10-19
Bengta
Tranberg:
Även jag har misstänkt att Ambjörn Tranberg och Elsa är Maria Tranbergs föräldrar. Det bör finnas en bouppteckning efter Ambjörn Tranberg som avlider i Landskrona den 8 april 1763. (Landskrona C:4 1757-1768, bild 246, s 237)
Bild från AD Online
Att Marias mor hette Elsa indikeras av Hörby MTL 1768 då hon bor tillsammans med Johan Hagelbeck och Maria Tranberg och kallas hustru(?) modern Elsa (eller har jag misstolkat detta?). Steget till Ambjörn Tranberg har jag dock inte bekräftat ännu.
Bild från SVAR
Det är dessutom sannolikt att den Helena Tranberg som gifter sig med Inspektorn Jonas Lindgren i Hofterup den 17 november 1751 är Marias syster.
Jönsson / Jönsdotter i Igelösa:
Det här är ju helt plötsligt mer intressant att undersöka närmare efter det som nu diskuterats här. Det är inte bara vid Johan Hagelbeck och Maria Tranbergs vigsel som namnet Jönsson från Igelösa förekommer kopplat till familjen Hagelbeck. När Lars Hagelbecks son Lorentz Mattias döps i Gårdstånga är en av faddrarna en Kerstina (?) Jönsdotter från Igelösa. Hon är den enda som jag inte vet vem det är. Gudmodern är prostinnan (gissningsvis Anna Gemzaeus gift med Abraham Rönbeck i Gårdstånga), De övriga faddrarna är Kvartersmästaren Lorentz Franck (som var chef(?) för Flyinge där Lars arbetade), samt Abraham Hagelbeck och en av Lorentz Francks döttrar.
Bild från AD Online
Trädgårdsmästaren Anders Holmgren i Ivetofta:
Det finns mycket riktigt en trädgårdsmästare Anders Holmgren i Ivetofta som får barn 1749 (Niclas) och 1751 (Catarina), men jag har inte lyckats belägga att det är rätt Anders Holmgren.
Pantell:
Paul, du skulle inte vilja redogöra mer om kopplingen mellan Abraham Hagelbecks första hustru och Mickel Pantell?
Magnus