Hej Paul!
Tack för uppgifterna!
Ja, det är fortfarande en hel del som förbryllar:
1/ Var tar Johan och Maria vägen efter 1747 (och Hans Jörgen och Cecilia efter 1724)? Jag delar din uppfattning om att vi nog snart ordentligt får söka i nordvästskåne; för i centrala och västra Skåne verkar de inte finnas!
2/ Varför tar sig grovsmeden Jöns Lund den då mycket ansenliga vägen från Kristianstad till Hofterup för att närvara vid Johans vigsel, om han inte har synnerliga känslomässiga skäl därtill? Och hur gammal är han? När jag läste att han hette Jöns Hansson Lund, slog det mig först att han kan ha varit en äldre bror till Johan; dvs. en son till Hans Jörgen Kiebba från ett tidigare äktenskap. Men jag vet inte... NÅGOT är det med denne Jöns Lund, som vi ännu inte kommit underfund med... Vem är det egentligen Johan namnger sin son Jöns efter? Är det Jöns Lund eller en bror till modern? Det finns ju en smed Jöns i Igelösa, som närvarar vid dopet av ett av Lars Hagelbecks barn i Gårdstånga. Vem är han?
3/ Varför bär systrarna Gertrud och Dorothea namnet Hagelbeck, när inte fadern gör det? Att Lars och Abraham heter det därför att de en tid var militärer, är begripligt; men att även systrarna gör det förbryllar åtminstone mig. Har man hört talats om att systrar tog bröders efternamn? Det var därför som jag var nyfiken på om Abraham i någon mantalslängd stod angiven som Hagelbeck INNAN han var volontär i Hamiltons regemente 1742; för att se om namnet måhända florerar i eller omkring Hurva före denna tidpunkt. För det är väl alldeles säkert att Mattis aldrig var soldat...
4/ Varför heter Johan Hagelbeck och inte Kiebba eller Hansson? Det kan väl betraktas som ganska uppenbart att Johan i geografisk mening åtminstone tidvis följde Abraham. Men i vilken egenskap? Dog Johans föräldrar tidigt, skulle detta vara en förklaring. Och i det fall Johan inte också en tid var militär, skulle bara en mycket nära relation till nästkusinen Abraham förklara varför han tog samma efternamn som denne, och inte sin egen fars.
5/ Finns det för oss okända till Johan, Lars och Abraham närstående personer som upprätthåller den släktmässiga kontinuitet som - åtminstone vid ett ytligt betraktande - verkar finnas i smedjan i Getinge? Eller är det en slump att Lars 70 år efter det att Johans morfar, Jöns Persson, arbetar i denna smedja, gör detsamma...
Osv. Man kan resonera i det oändliga. (Jag försöker att tygla mitt fabulerande sinnelag i det här ämnet. Med blandat resultat...) I slutändan är det tidsödande sökande i dokumenten som det kommer an på...
Christian
(Meddelandet ändrat av mouchette 2010-10-24 23:44)