ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Äldre inlägg (arkiv) till 19 mars, 2013  (läst 2419 gånger)

2013-03-12, 21:05
läst 2419 gånger

Paul Bergström

• Gäst
Tycker att Christians koppling där Adolf Larsson Lönn skulle kunna vara broder till Maria Larsdotter är riktigt intressant.

Har för mig att arrendator Adolf Lönn får några barn i Skarhult/Östra Strö i början av 1700-talet. Skulle någon kunna kolla detta och se vilka dopvittnen som dyker upp i de sammanhangen?

/Paul

2013-03-14, 01:22
Svar #1

Utloggad Christian Hallbeck

• Anbytare ***
  • Antal inlägg: 206
  • Senast inloggad: 2015-01-21, 20:18
    • Visa profil
Mot min vilja tecknade jag ett enmånadsabonnemang på Arkivdigital och satt och spånade i Skarhults kyrkobok. Jag fann följande:

Vigda 1705.06.24 - smeden Hans Hansson och Cicilia Jönsdotter

Född 1705.10.10 (döpt 15 okt) - Hans Smeds son i Bältinge ? (Jöran?). Faddrar: Jungfru Catharina Soph. Gädda, som barnet bahr, och Bengta Jöns Måns i Bältinge

Född 1706.?.12 (döpt den 21) - Mr Hans Smeds dotter Catharina, faddrar woro fru Elisabeth Ulf, som barnet bahr, samt ett eller två ytterligare dopvittnen som jag inte kan tyda

Född 1709.02.23 (döpt den 28) - Hans Smeds son i Bältinge (Jöns?). Faddrar: Beata Catharina Halling, som barnet bahr

Död 1710.04.29 - Hans Smed, 31 åhr

Det är sannolikt att detta är maken till Johan Hagelbecks mor, Cecilia Jönsdotter, i ett första gifte; och att åtminstone två personer, Catharina och Jöns, Hansdotter och Hansson, som finns i anslutning till henne och Johan i Igelösa och Kristianstad, och av vilka Catharina i en nattvadslängd uttryckligen står angiven som dotter, är hennes barn i detta första äktenskap; och följaktligen Johans halvsyskon.

Minns att Catharina Hansdotters ålder i Igelösas nattvardslängd i stort överensstämmer med en födelse i slutet av 1706; att Cecilia tidvis är inhyst hos henne; samt att smeden Jöns Hansson Lund i Kristianstad angavs vara 45 år gammal när han dog i november 1754; således född 1709.

Den andra personen med efternamnet Hansson i Igelösa, sedermera soldaten i Hamiltons regemente, Jöran Hansson Krok, kanske med fördel kan antas vara son till Hans Jörgen Kiebba, med tanke på att han i generalmönsterrullan står angiven som härrörande från Danmark. Såvida det nu inte står Jöran i födelsenotisen 1705. (Jöran Hansson Kroks angivna ålder i generalmönsterrullan 1744 är 40 år.)

Hjälp mig gärna med läsningen av namnen!

Vad tror ni?

(Meddelandet ändrat av mouchette 2013-03-14 01:27)

2013-03-14, 09:20
Svar #2

Paul Bergström

• Gäst
Tack för inlägget! Trist att du måste tvångsabonnera bara.

Dessa Hanssöner och Hansdöttrar var synnerligen intressanta.  

Om du vill kan du ju posta bilderna här. Jag har hela Skarhults KB avskriven, men på en äldre hårddisk som jag inte har tillgång till just nu. Någonstans i bakhuvudet har jag att det ska finnas även barn till Adolf Lönn födda i Skarhult (eller möjligen Östra Strö), men du hittade inga?

/Paul

2013-03-14, 09:52
Svar #3

• Anbytare ***
    • Visa profil
Jag hann inte kolla upp dessa eventuella barn, eftersom jag nästan omedelbart sprang på informationen ovan. Jag kan göra det senare. Jag ska strax gå till jobbet. Vad gäller postandet av bilderna, så har jag ingen aning om hur man gör. Jag har blivit ledsagad tidigare, men då handlade det om Genline. Jag tror kanske att någon kan tolka namnen innan kvällen. (Jag är nästan säker på att det första namnet inte är Jöran.)

Christian

(Meddelandet ändrat av mouchette 2013-03-14 09:55)

2013-03-14, 11:48
Svar #4

Paul Bergström

• Gäst
Notisen i AD ska kunna gå att spara som en bildfil.

Klicka på Bifoga följande här nedan och bläddra fram till filen, välj denna och klicka på Ladda upp

Jag tror att du i och med detta fynd kommit betydligt närmare Johan Hagelbecks ursprung

/Paul

(Meddelandet ändrat av pabe1250 2013-03-14 11:49)

2013-03-14, 20:52
Svar #5

• Anbytare ***
    • Visa profil
Nu ska vi se om det här fungerar. Informationen i mitt förra inlägg finns i följande fem bilder.

Meddelandet ändrat av mouchette 2013-03-14 20:54

2013-03-14, 21:06
Svar #6

Paul Bergström

• Gäst
Det klarade du fint

Det äldsta barnet - en son - är svårläst.

Först var jag inne på Swen, men första bokstaven är inte ett S, utan jag tror mer på ett J och egentligen vill jag hellre ha det till att där står Joen (än Jöran).

Dottern är som du själv läste Catharina och yngste sonen är Jöns.

Faddrar är det sparsamt med (annat än de som du redan nämnt).

Kanske Adolf Lönn kan kasta mer ljus?

2013-03-14, 23:11
Svar #7

Utloggad Anders Berg

• Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7651
  • Senast inloggad: 2024-06-07, 11:36
    • Visa profil
    • Scangen
Tillfällighetsfynd:

Vem är soldaten Sven Hagelbeck som finns i Rolsberga nr 3, Gudmuntorp åren 1776 och 1777 i mantalslängden?

2013-03-15, 08:26
Svar #8

Paul Bergström

• Gäst

2013-03-15, 09:54
Svar #9

Utloggad Anders Berg

• Anbytare *****
    • Visa profil
    • Scangen
Tack! Har vi någon teori om och i så fall hur Sven Hagelbeck kan vara släkt med andra Hagelbeckar? Det handlar ju om ungefär samma geografiska område. Som soldat vid Konungens regemente så hade han större inflytande över sitt namn än om han hade varit en rotesoldat.

Möjligen intressant är att jag stötte på honom när jag letade efter soldaten Isak Råbergs ursprung, alltså den Isak som var gift med Jöns Hagelbecks (1747-1800) dotter Maria Cecilia (f 1778 i Hörby). I Borlunda hfl sägs Isak vara född i Gudmuntorp ca 1773, och just på Rolsberga nr 3 finns i mtl 1775 en avskedad soldat Råberg, alltså samma ställe där Sven Hagelbeck dyker upp året efter! Misstänker för övrigt att soldaten Råberg är Carl Råberg, gift 1764 24/9 i Malmö gfs med Kersti Persdotter.

Vet du något om Råberg, Paul?

2013-03-15, 11:33
Svar #10

Paul Bergström

• Gäst
Hur och om han är släkt med de andra Hagelbeckarna vet jag inte. Hans fader bör ju ha hetat Jöns och hans moder heter Karna Andersdotter (som mycket väl kan vara det qwinfolket Karna 69 år som nämns på samma adress). Ur en bouppteckning (ev. hans egen, minns inte nu) framgår att han har en broder Anders Jönsson i Fogdarp.

I så fall tyder detta på en Jöns som avlidit ganska tidigt och efterlämnat änka som sedan möjligen fallit till föga för sina lustar och blivit qwinfolket Karna.

Karna Persdotter (gm Sven Berggren) som nämns tidigare i tråden som varande syskonbarn med Abraham Hagelbeck, kan hon ha haft en broder Jöns Persson?

Det är möjligt att jag vet mer om Råberg, men kommer inte åt min forskning förrän på måndag kväll. Spontant har jag för mig att han har med Råby i Hörby socken att göra. Antingen är han barnfödd där eller rider för ett rusthåll där.

Tror mig precis minnas att han är son till Mårten Råberg som sitter i Hörby socken i mitten av 1700-talet.

(Meddelandet ändrat av pabe1250 2013-03-15 12:09)

2013-03-15, 17:19
Svar #11

Paul Bergström

• Gäst
En källhänvisning i en skrift angående släkten Nordenadler:

Katarina Margareta Lönn var dotter till fältproviantmästaren
och krigskommissarien Adolf
Lönn och Elisabet Ulf (dotter till häradshövdingen
i Albo, Jacob Abrahamsson Ulf
och
Katharina Arvidsdotter Weinheim) samt änka
efter majoren Nils Nilsson Psilander, f. 1682, d.
3.5.1734 i Hammar, Nosaby s:n. Vad gäller Adolf
Lönn så var han son till kronobefallningsmannen i
Visby, Lars Larsson Lönn, som hade ytterligare en
son Johan, som lär ha varit lanträntmästare i
Livland. Lars Larsson Lönn var gift 1647 i
Stockholm med Sofia Adolfsdotter Mensche-wer,
begravd 14.12.1700 i Skarhult, Medel-pad
(Meddelat av Calle Lindström 9.9 2003, Släkt och
Hävd 1954:1, 1966:3, [6])

Här dyker namnet Abraham upp hos Jacob Abrahamsson Ulf vars dotter Elisabeth håller Abraham Hagelbeck till dopet. Slump eller inte?

2013-03-16, 12:23
Svar #12

• Anbytare ***
    • Visa profil
Hej!

Efter att någerlunda noggrant ha läst igenom de fem ställen i Skarhults födelsebok som jag uppfattar gäller barn till Adolf Lönn (död 1702) och Elisabeth Ulf, finner jag varken Maria Larsdotter eller någon annan i Hagelbeckforskningen omnämnd person. Det betyder inte att hon inte var närvarande; eller att hon inte var syster till Adolf Lönn.

I samma dopvittneskrets som makarna Lönn/Ulf har jag emellertid funnit en Bengt Ladufogde.  

Om Adolf Lönn var arrendator på Skarhult, är det väl rimligt att anta att Bengt Ladufogde var den som hade ansvar för delar av verksamheten, och därvid stod i daglig kontakt med arrendatorn.

Då är det väl också rimligt att anta att arrendatorns syster - ifall han hade en syster på Skarhult - och ladufogdens son också träffades dagligen...

Jag vet inte vem denna Bengt Ladufogde är. Men innan ladufogden nämns som sådan i kyrkoboken, nämns en Bengt Jönsson (Bengt Ladufogde och Bengt Jönsson överlappar aldrig varandra) i Skarhult, både som dopvittne och far. Som far sista gången 1689, åt en dotter som dog innan hon hann döpas. Dessförinnan 1686, åt en son, Mikael (?). Hustrun hette Kristina.

Som sagt: jag vet inte om dessa båda Bengt är samma person. Kanske är Bengt Ladufogde för tillfället mest intressant. Om över huvud taget...

Christian

(Meddelandet ändrat av mouchette 2013-03-16 12:25)

2013-03-16, 12:57
Svar #13

Paul Bergström

• Gäst
Några tillägg:

Det första barnets namn till smeden Hans Hansson/Cecilia Jönsdotter skulle kunna vara Iwer - vilket kan förklara varför Knut Turesson Lundquist/Catharina Hansdotter döper till Ivar 1742.

En annan person som gäckar är en kvinna jag stött på som vittne i Skarhults kyrkobok perioden 1715-1725 jungfru Kajsa Lönn som är intressant just eftersom även Mattis Bengtsson/Maria Larsdotter också döper till Kajsa. I något fall misstänker jag att hon benämns Kajsa Schack, men eftersom det tillsammans med dessa släkter Lönn/Ulf också finns en släkt Schenk, så det kanske bör vara Kajsa Schenk.

Något senare i tiden finns en frälseinspektor Jon (Jonas) Lön(n)gren i Skarhult som jag starkt misstänker vara son till antingen Adolf Lönn (Jon döper till Adolf) eller dennes bror proviantmästaren Johan Lönn (som får ett par barn c:a 1700 i Östra Strö).

2013-03-16, 13:10
Svar #14

• Anbytare ***
    • Visa profil
Jag tror att du har rätt beträffande Ivar, Paul! Dock förefaller det som att han dör i februari 1706. I kyrkoboken för det året heter det: 9 febr. begrofs smedens son i Bältinge. Det betyder att endast Catharina och Jöns var vid vuxen ålder levande barn till Hans och Cecilia; och att Jöran Hansson Krok i Igelösa och Hamiltons regemente, är son till några andra.

Vad beträffar de personer vars barn Bengt Ladufogde är dopvittne till, finns en Hans Skötte. Minns att det till ett av Mattis barn står en Joen Skötte som fadder.

Ska ge mig i kast med kyrkoboken för Östra Strö när jag får tillfälle.

Christian

2013-03-17, 17:22
Svar #15

• Anbytare ***
    • Visa profil
En intressant ny uppgift: I födelseboken för Östra Strö står en Gärtrud Matthis uthi Strö fadder till två barn, den 31 mars och 27 april 1701.

Meddelandet ändrat av mouchette 2013-03-17 18:47

2013-03-17, 18:53
Svar #16

Paul Bergström

• Gäst
Denne Mattis är Mattis Isaksson på Östra Strö Nr 8. Vet inget mer om honom.

2013-03-17, 21:57
Svar #17

• Anbytare ***
    • Visa profil
Anders! (Eller någon annan.)

Vad vet du (ni) om kronolänsmannen/mantalskommissarien/frälseinspektorn/gästgivaren i Hurva, Nils Hansson, död i Gårdstånga 1721.11.23?

Vilka barn hade han med hustrun Catharina? Var kom hon ifrån? Och hette hon Rosenbeck i efternamn?

Christian

2013-03-17, 22:36
Svar #18

Utloggad Anders Berg

• Anbytare *****
    • Visa profil
    • Scangen
Det är väl barnen som tar sig namnet Ros(en)beck. Fullständigt namn på Catharina är mig obekant.

Niklas Kant har skrivit på Anbytarforum om släkten. Mer än det har jag inte.

2013-03-17, 22:53
Svar #19

• Anbytare ***
    • Visa profil
Ja, jag läste hans inlägg; men uppfattade inte bakgrunden till namnet Rosenbeck. Men då förstår jag. Jag återkommer (förmodligen i morgon) med anledningen till att jag frågar.

Tack för svaret  

(Det hade varit spännande om någon efter dessa inlägg sa att de stött på länsmannen i Hurva eller namnet Rosenbeck i sin Hagelbeckforskning!)

Christian

2013-03-18, 10:52
Svar #20

Utloggad Inger Glans

• Anbytare **
  • Antal inlägg: 24
  • Senast inloggad: 2023-05-09, 17:50
    • Visa profil
Hej Christian!

När Kajsa Mattisdotters son Nils döps 1752 i Sireköpinge, bärs han av Inspector Orups hustru Johanna Nilsdotter. (Halmstad, Skåne, CI:1 sid 579)
Denne Orup heter Michael!  

Mvh
Inger

2013-03-18, 14:11
Svar #21

• Anbytare ***
    • Visa profil
Mycket intressant, Inger!

Jag kan nämligen koppla inspektorn i Frosta härad och Gudmundtorps socken, Nils Orups hustru Maria Rosenbeck (gifta i Gårdstånga 1723.07.21), dotter till kronolänsman Nils Hansson i Hurva, med Jöns Hansson Lund, och sannolikt också med Johan Hagelbeck.  

Jag har lunchrast för tillfället. Men jag återkommer med dessa uppgifter i kväll.

Christian

2013-03-18, 14:18
Svar #22

Paul Bergström

• Gäst
Hej allihop!

Så här på rak arm kan jag säga att jag stött på de här personerna tidigare. Rätt namn bör vara Rosbeck (och inte Rosenbeck) och släkten har med byn Roslöv i Gårdstånga socken att göra. Jag ska kontrollera med mina rullor efter jobbet.

/Paul

2013-03-18, 18:27
Svar #23

Utloggad Inger Glans

• Anbytare **
  • Antal inlägg: 24
  • Senast inloggad: 2023-05-09, 17:50
    • Visa profil
Michael Orup dör 18/6 1764 i Åkarp, Reslöv, 57 år 8 månader 12? dagar gl.  
Hustrun Johanna Nilsdotter dör 14/6 1770 i Åkarp, Reslöv,ingen åldersuppgift

Inger

2013-03-18, 21:04
Svar #24

• Anbytare ***
    • Visa profil
Jo: i mantalslängderna för Kristianstad stadsförsamling gällande åren 1742, 1744, 1745, 1747 och 1748 (tidigare än 1742 finns de inte tillgängliga på AD) bor grovsmedsmästaren Jöns Hansson Lund i samma hus (nr. 114) på Stora Östra gatan som Nils Rosenbecks änka (tullbesökaren Nils/Niklas/Nicolaus Rosenbeck dog i Kristianstad 1733).

I Jöns Hansson Lunds hushåll finns bl.a.: 1742 lärgossarna Anders, Johan och Erik; 1744 lärgossarna Johan, Anders och Erik; 1745 lärgossarna Johan och Erik; 1747 gesällen Johan, lärgossarna Johan och Andreas; 1748 gesällen Petter, lärgossarna Johan och Andreas.

Är det inte troligt att lärgossen och/eller gesällen Johan i hushållet avser halvbrodern Johan Hagelbeck? Betänk att gesällen Johan har försvunnit i mantalslängden för 1748. Smeden Johan Hagelbeck gifter sig i Hofterup 1748. Att Johan är fri från annat äktenskapslöfte har bl.a. intygats av grofsmeden uti Christanstad Jöns Lund.  

Jag menar: det faktum att Jöns Hansson Lund inte lämnat Kristianstad under tiden före Johans bröllop, kan inte betyda annat än att Johan bott hos honom under en längre eller kortare tid. Annars skulle han inte ha kunnat göra nämnda intygande.

Vad sedan Jöns' existens i samma hus som Nils Rosenbecks änka beträffar, kan man göra många iakttagelser:

Nils Rosenbecks syster är gift med inspektorn i Frosta härad och Gudmuntorps socken, Nils Orup (se det namnmässiga sambandet med Kajsa Mattisdotter ovan).  

Hans far, Nils Hansson, är kronolänsman och mantalskommissarie i Hurva omkring tidpunkten för när Mattis Bengtsson verkar bosätta sig där; liksom sedermera Abraham och Johan.

Den som förefaller vara Nils Rosenbecks yngsta bror, heter Johannes.

Men hur mer exakt kommer det sig att Jöns Hansson Lund bor i samma hus i Kristianstad som Nils Rosenbecks änka?  

Vilken var Nils Rosenbecks och Jöns Hansson Lunds relation före Nils' död 1733?

Osv.

Ur Kristianstad stadsförsdamlings mantalslängd för 1742

2013-03-18, 21:13
Svar #25

Paul Bergström

• Gäst
Hej allihop!

Nu har jag kollat lite i mina gamla rullor.

Nils Hansson kronolänsman mm i Hurva blir gift 1698-07-05 i Lyby med Catharina Niclasdotter.  
Paret får dottern Marna 1700 på Lyby N:r 2 och flyttar sedan till Hurva N:r 4 där dottern Maya (Maria) föds c:a 1703.

Catharina har tidigare varit gm länsman Nils Svensson på Lyby N:r 2 som lämnar in 1697 i Lyby. I detta äktenskap föds två söner Hans 1693 och Niclas 1695 som är Maya Rosbecks halvbröder. Dessa båda kallar sig Berg.

Nils Hansson har brodern Per Hansson i Hovgårdsmöllan, Fulltofta Sn.

Maya Rosbeck blir gm frälseinspektor Nils Tuvesson Orup i Orup, Gudmuntorp Sn i dennes andra gifte. De får tillsammans 4 söner och 2 döttrar.

Däremot hur detta hör ihop med Hagelbeck har jag ingen aning om.

2013-03-18, 21:28
Svar #26

Paul Bergström

• Gäst
En annan iaktagelse gällande Maya Rosbeck är att innan sitt giftermål så förekommer hon några gånger fr.o.m. 1719 som dopvittne i Gårdstånga kyrkobok, men då kallar hon sig jungfru Maya Horn. Kan detta vara ett indicium på en farfader Hans Horn?

Anders: Den där Råberg har jag bara marginellt berört i min forskning, Kan tyvärr inte hjälpa dig.

(Meddelandet ändrat av pabe1250 2013-03-18 21:36)

2013-03-18, 22:06
Svar #27

Paul Bergström

• Gäst
Christian:

Jag tror du har rätt om att det är Johan Hagelbeck som är gesällen som försvinner 1748. Däremot så behöver det inte tyda på släktskap att Jöns Hansson Lund och Nils Rosbeck bor å samma fastighet. De kom ju från samma del av Skåne så de kanske kände varandra. Visst man kan tänka sig att smeden Hans Hansson och Nils Hansson skulle kunna vara syskon, men när Hans barn föds i Beltinge, som inte alls är långt från Hurva, så dyker aldrig Nils Hansson upp till dopen,

2013-03-18, 22:27
Svar #28

• Anbytare ***
    • Visa profil
Nej, jag tror nog inte heller att smeden Hans Hansson och mantalskommissarien Nils Hansson är bröder. Enligt Niklas Kants inlägg under släkten Rosenbeck, är Nils Hansson född 1665; medan Hans Hansson var 31 år gammal vid sin död 1710, och följaktligen född 1679.

Men kan det inte vara dags att försöka få in Hans Jörgen Kiebba i diskussionen igen?  Han är ju trots allt styvfar till Jöns efter giftermålet med Cecilia Jönsdotter 1723. Han var väl inte helt utan kontakter vid 58 års ålder!

Det är sannolikt att Jöns Hansson Lund är den smedgesäll Jöns Lundgreen som står vittne till ett dop i Kristianstad i april 1725.  

Var befinner sig Hans Jörgen och Cecilia mellan åren 1725 och 1730? I Hurva? Gårdstånga? Kristianstad?

I Gårdstånga - ett stenkast från Igelösa - befinner sig (enligt Niklas Kant i ovan refererade inlägg; i sin tur refererande till mantalslängden) Nils Hanssons änka Catharina och sonen Johannes vid tidpunkten för Johan(nes) Hagelbecks födelse.

Christian

(Meddelandet ändrat av mouchette 2013-03-18 22:34)

2013-03-19, 19:43
Svar #29

Paul Bergström

• Gäst
Christian:

Abraham Hagelbecks kusin Karna Persdotter som nämnts tidigare i tråden hade en broder Jöns Persson född 1709, smed i Igelösa. Vad vet vi om honom egentligen? Vem var han gift med? Barn? Vilka dopvittnen?

Systern Karna blev ju gift 1731 i Igelösa (som 17-åring) med snickaren Lars Pihl och flyttar förmodligen någonstans vi inte känner till. I vart fall är hon tillbaka i Igelösa på 1740-talet, men nu gm bödkare Sven Berggren. Frågan är var hon varit och var deras dotter Kajsa (intressant namn) blivit född?

/Paul

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se