ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Hamgren  (läst 912 gånger)

2006-09-14, 16:06
läst 912 gånger

Utloggad Markus Gunshaga

• Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5093
  • Senast inloggad: 2024-12-16, 23:42
    • Visa profil
Hej!

Pigan Anna Maria Hamgren gifter sig 1755-04-20 i Hedvig Eleonora med kalkmätaren Fredrik Flinckenberg.  

Vet någon mer om hennes ursprung?  

Mvh/Markus Gunshaga.
Med vänlig hälsning
Markus Gunshaga

2011-04-11, 23:14
Svar #1

Utloggad Lennart de Mander

• Anbytare **
  • Antal inlägg: 90
  • Senast inloggad: 2023-05-23, 20:45
    • Visa profil
Hej!
Hustrun till Muraren Peter Lindwall Anna Maria Hamberg född 1800-02-23
i Linköpings domkyrkoförs.
Vet någon något mer?
mvh
Lennart

2024-05-20, 21:31
Svar #2

Utloggad Helena Johansson

• Anbytare ***
  • Antal inlägg: 273
  • Senast inloggad: 2024-06-22, 14:34
    • Visa profil
Anna Maja Hamgren, död 2 november 1766 i Storegården, Alvared, Norra Åsarp socken i Västergötland. Hon dog av ryggvärk, 77 år gammal.
Hon var gift med Rusthållaren Jonas Gunnarsson, född ca 1691 (okänt var). Ort för vigsel också okänt. De fick åtminstone två söner tillsammans, den ena vid namn Johan (Johannes) Ahlqvist  - "Sergeant vid Biörnbergska Regementet. Var frånvarande vid moderns bouppteckning 30 januari 1767 "men finnes af hans sidsta Bref d. 18 Febr. 1766 uti Calmar, och om dödsfallet fått notice af d. 3 December 1766". Den andra sonen ska ha hetat Hans Jonasson.

Änkmannen Jonas Gunnarsson gifte om sig 11 november 1768 i Norra Åsarp (P) med Britta Andersdotter och fick dottern Anna Maria f. 8 jan. 1769 och sonen Gunnar f. 23 oktober 1771. Båda födda i Storegården, Alvared, Norra Åsarp (P). Jonas Gunnarsson dog 4 juli 1772. Hans föräldrar: Gunnar Jonasson och Britta Hansdotter.

Min ana är Elin Gunnarsdotter (syster till Jonas Gunnarsson). Hon gifte sig 23 maj 1721 i Norra Åsarp (P) med Ryttaren Lars Högberg som dog 6 maj 1759
i Alvared, Norra Åsarp (P). Jag vet ej var Elin föddes eller dog.

Har någon mer information om dessa personer, anorna bakåt osv?

2024-05-20, 22:30
Svar #3

Utloggad Kalle Birgersson

• Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5671
  • Senast inloggad: 2024-12-15, 21:53
    • Visa profil
Anna Maja Hamgren, död 2 november 1766 i Storegården, Alvared, Norra Åsarp socken i Västergötland. Hon dog av ryggvärk, 77 år gammal.
Hon var gift med Rusthållaren Jonas Gunnarsson, född ca 1691 (okänt var). Ort för vigsel också okänt. De fick åtminstone två söner tillsammans, den ena vid namn Johan (Johannes) Ahlqvist  - "Sergeant vid Biörnbergska Regementet. Var frånvarande vid moderns bouppteckning 30 januari 1767 "men finnes af hans sidsta Bref d. 18 Febr. 1766 uti Calmar, och om dödsfallet fått notice af d. 3 December 1766". Den andra sonen ska ha hetat Hans Jonasson.

Änkmannen Jonas Gunnarsson gifte om sig 11 november 1768 i Norra Åsarp (P) med Britta Andersdotter och fick dottern Anna Maria f. 8 jan. 1769 och sonen Gunnar f. 23 oktober 1771. Båda födda i Storegården, Alvared, Norra Åsarp (P). Jonas Gunnarsson dog 4 juli 1772. Hans föräldrar: Gunnar Jonasson och Britta Hansdotter.

Min ana är Elin Gunnarsdotter (syster till Jonas Gunnarsson). Hon gifte sig 23 maj 1721 i Norra Åsarp (P) med Ryttaren Lars Högberg som dog 6 maj 1759
i Alvared, Norra Åsarp (P). Jag vet ej var Elin föddes eller dog.

Har någon mer information om dessa personer, anorna bakåt osv?
Hur säker är du på att Elin är syster till Jonas? När hon gifte sig var hon piga hos Tore Rafwelsson i Alvared storegård. Backar man genom mantalslängderna ser man att hon egentligen inte är piga i huset, utan dotter. Dock inte till Tore Rafwelsson, då hon inte heter Toresdotter. Men backar man några år till ser man att Tore gifte sig med Gunnars änka 1714. Och mycket riktigt, i vigselboken 8 jan 1714 gifte han sig, men inte med Britta Hansdotter, utan med Brigitta Haalstadotter(?). Eller är det samma person? Jag har inte kollat Jonas Gunnarssons dödsnotis, och vad som egentligen står där. I mantalet 1711 står det i alla fall om Gunnar att han var ryttare och död. Det innebär att han borde dött cirka 1710 men han finns inte i dödboken så han kan ha dött i tjänsten, långt hemifrån. Han fanns i alla fall på Alfwared storegården redan 1699 när mantalet startade. Och 1692 får ryttaren Gunnar på Alvared en dotter Anna så han var där redan då. Men nästa steg är nog att kolla upp vem Gunnar red för, och se vad man kan hitta om honom i de militära källorna.

2024-05-20, 22:42
Svar #4

• Anbytare *****
    • Visa profil
Och det visar sig att ryttaren, Elins far, hette Gunnar Larsson. Fel efternamn således. Antingen står det fel i Jonas dödnotis eller så är de inte syskon. Jonas Larsson red i alla fall för Västgöta kavalleriregemente, Vartofta kompani, Alvared storegården nummer 82. Han dog 23 maj 1710, utan kommentar om hur och var. Se generalmönsterrulla nummer 527, bild 155 sida 149, AID: v60341.b155.s149

1808 står det för övrigt så här: Ryttaren Gunnar Larsson med faderen Lars Gunnarsson och broderen Anders Larsson för storegården i Allfwaredh

2024-05-21, 20:22
Svar #5

Utloggad Helena Johansson

• Anbytare ***
  • Antal inlägg: 273
  • Senast inloggad: 2024-06-22, 14:34
    • Visa profil
Hej och tack för dina svar Kalle.

Jag vet inte mer än att det finns en bouppteckning över hustru Annika Toresdotter (gift med Anders Ambjörnsson) som dog
28 april 1745 i Storegården, Alvared, Norra Åsarp (P). I bouppteckningen står att paret hade två döttrar - Stina och Ellika, till
vars förmyndare utsågs morbrodern Jonas Gunnarsson och Lars Högberg i Alvared, Storeg. Jag är lite osäker på om
det står morbrodern eller morbröderna, någon som kan utläsa exakt?
Källa: Bouppteckningar, Redvägs häradsrätt: 1745:539

Lars Högberg var gift med Elin Gunnarsdotter i Storegården, Alvared (båda mina anor). Kanske kallade man Lars Högberg för
morbroder trots att han bara var "ingift" morbroder så att säga. Då deras första barn Bengt döptes 16 september 1721 förekommer
en dräng Jonas Gunnarsson som dopvittne. Då parets andre son Gunnar döptes i oktober 1723 förekommer också Tore i Storegården
som dopvittne.

2024-05-21, 20:30
Svar #6

• Anbytare *****
    • Visa profil
Att man kallade sin mosters make för morbror fast han egentligen inte var det är normalt. Här är han ju dessutom halvmorbror, för utan att kolla så förmodar jag att Annika Toresdotter var dotter till ovan nämnda Tore Rafwelsson och Brigitta Haalstadotter och därmed Elin Gunnarsdotter halvsyster.

Det är nog sannolikt att det står fel föräldrar i Jonas Gunnarssons dödsnotis. Det var ju ganska många år efter åtminstone faderns död och egentligen brydde sig nog ingen så mycket om det stod rätt efternamn. Och modern, Britta och Brigitta/Birgitta är ju samma namn och Hnasdotter och Haalstadotter är ju ganska lika även om det inte är samma namn. Jag förmodar att henne fader kan ha hetat Halsten eller något sådant.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se