ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Äldre inlägg (arkiv) till 2004-03-28  (läst 3645 gånger)

1999-03-22, 12:00
läst 3645 gånger

S Lundin

• Gäst
Söker släkten Hasselgren från trakten omkring Mariestad. Jonas Hasselgren prost död 1697, vilka var hans föräldrar hans övr barn? en son flyttade
så småningom till Gotland.

1999-03-29, 13:47
Svar #1

Anders Olsson

• Gäst
I början av 1700-talet levde en borgare i Vimmerby vid namn Israel Hasselgren. Vet inget om dennes ursprung.

1999-03-29, 15:46
Svar #2

S Lundin

• Gäst
Du vet inget mer om denne Hasselgren, några födelsedata bla

1999-03-30, 20:48
Svar #3

Anders Olsson

• Gäst
Efter letande i mina högar hittade jag Israel Haraldsson Hasselgren - Hesselgren. Han uppträder i Vimmerby i början av 1700-talet som borgare. I födelseboken i Döderhult sn föds 1698 en Israel Haraldsson. I Vimmerby avlider 1740 en Israel Haraldsson 43 år gammal. Sålunda tror jag att detta inte har med Din fråga att göra.

1999-03-31, 08:31
Svar #4

S Lundin

• Gäst
Tack för meddelandet, det kan visst vara intressant för min del. Min Jonae Hasselgren död 1697, fick en son Jonas som sen fick en son Harald som i sin tur fick en son även han kallad Harald.
Är Harald ett vanligt namn i dina forskningar? Eftersom Jonae var präst kan han ha flyttat på sig till Uppsala Mariestad.

1999-07-14, 19:26
Svar #5

Benny Berglund

• Gäst
Jag söker bokbindaren Gustaf Hasselgren f. 1739. Han var rådman och bokbindare i Piteå stad 1769-1798.Han var gesäll i Umeå 1757-1764.Han var gift med Christina Lehn f. 1736 och verkade i Piteå fram till sin död 1798.Hans dotter Brita f. 1778 flyttade till Härnösand och hon är min förfader. Är det någon som stött på Gustaf?

Benny Berglund Kramfors.

1999-08-06, 21:13
Svar #6

Britt-Marie Kraft-Strand

• Gäst
Jag söker föräldrar mm på Sockenskräddare Johan Hasselgren enl uppgift född 1764 i Hassle, Västergötland.
Från 1790 finns han i Hjälsta, Uppsala län där han får familj och dör 1815.
I FB Hassle har jag hittat en Johannes född 6/4 1764, men jag återfinner inte familjen i HFL.

1999-08-10, 11:11
Svar #7

Sune Lundin

• Gäst
hej B-M
har du Johannes (född 6 april 1764) föräldrars namn?

1999-08-15, 22:22
Svar #8

Britt-Marie Kraft-Strand

• Gäst
Hej Sune
I dopboken hittade jag endast en Johannes det året och eftersom jag inte har något datum på min Johan tänkte jag följa barnet för att se om det var samma. Föräldrarna till Johannes i dopboken var Torpare Jonas Andersson och Ingeborg Wigarts?dotter i Stora Snapen?  Faddrar Hans Persson i Rörvik, Anders Carsten? i Elfstrp, dr Oluf Carsson i Skogen, h Christina Andersdotter i Rörvik, h Sigrid Carlsdotter i Elfstorp, d? Kerstin Hansdotter i Rörvik.
Jag hittar inte personerna och orterna på dopfaddrarna finns inte.
Eftersom jag bor i Uppland känner jag inte till trakterna kring Hassle, vilket gör identifieringen av orterna besvärligare.

2000-08-28, 17:40
Svar #9

Utloggad Gunilla Svensson

• Anbytare **
  • Antal inlägg: 80
  • Senast inloggad: 2009-03-23, 14:59
    • Visa profil
    • www.nillans.se
Jag har en Clara Hesselgren i min antavla. Jag har knappt några uppgifter om henne, men hon gifte sig med Carl Kindahl född 1743 och död 1791. Carl var frälseinspektor vid Stjernevik i Oppeby/V.Eneby(E). Han ägde och brukade även en gård i Ö.Vånga (i Oppeby el. V.Eneby (E).
De fick en dotter: Christina Charlotta Kindahl i Oppeby 1777. Denna dotter gifte sig med Carl Rickard Malmberg.

Någon som vet något om Clara Hesselgren?

2001-01-03, 15:13
Svar #10

Utloggad Anna Jonsson

• Anbytare **
  • Antal inlägg: 72
  • Senast inloggad: 2014-12-06, 20:31
    • Visa profil
Hej Benny!

Nu var det ett tag sedan du skickade ditt inlägg, men jag undrar om den Brita Hasselgren f. 1778 du nämner är den Brita Katarina Hasselgren som 1799 gifter sig med Elias Sahlin (f. 1775) i Härnösand? Om detta är fallet vore jag intresserad av vidare uppgifter om henne, och även om Elias Sahlin om du har uppgifter om honom. Jag vore mycket tacksam!

Jag har tre barn till paret: Elias f. 1800 i Härnösand, Gustav f. 1802 i Gumås, Gudmundrå sn och Kristina Sofia f. 1805 i Björsta, Gudmundrå sn. Elias Sahlin gifter 1808 om sig i Gudmundrå med Kristina Jönsdotter Åsell f. 1760 (vars anor bakåt finns utredda i flera led). Detta är väl troligen uppgifter du redan har, men om någon om dem kan vara till hjälp så är jag glad.  

Med vänlig hälsning  

Anna Jonsson

2001-01-17, 21:05
Svar #11

Benny Berglund

• Gäst
Hej Anna Jonsson

Det stämmer, det är samma person som gifte sig med Elias Sahlin. Sahlins släkt kommer ursprungligen från Salsåker 1 i Nordingrå socken( en gammal länsmanssläkt)Min mor är född Sahlin.Den förste Elias Sahlin var född 1734 och flyttade till Härnösands stad där han gifte sig med Anna Greta Utter f. 1738 dotter till skräddaren och flyktingen Johan Utter från Östergötland.Elias Sahlins släkt hittar du genom fadern Mats Olsson f. 1704 från Främmerveda 2:1 i Nordingrå och modern Magdalena Sahlin f.1705 i Salsåker 1 Nordingrå. Du kan följa släkterna i boken Nordingrå släkter och gårdar (författare Sundin)

Hälsningar Benny Berglund

2001-01-27, 12:29
Svar #12

Utloggad Anna Jonsson

• Anbytare **
    • Visa profil
Hej Benny!

Tack s`Å` mycket f`Ö`r uppgifterna, jag skall ge mig p`Å` att kolla upp alltsammans p`Å` en g`Å`ng! Det enda jag t`Ä`nkte fr`Å`ga var om du vet varifr`Å`n i Österg`Ö`tland denne Johan Utter kom ifr`Å`n? Jag skall n`Ä`mligen snart `Å`ka till landsarkivet i Vadstena och d`Å` skulle jag kunna leta lite efter honom (g`Ä`rna `Ä`ven f`Ö`r din r`Ä`kning, om du beh`Ö`ver det).  

Med v`Ä`nlig h`Ä`lsning

Anna Jonsson

2001-01-27, 13:38
Svar #13

Utloggad Anna Jonsson

• Anbytare **
    • Visa profil
Hej Benny (igen)!

Jag får be om ursäkt för ovanstående inlägg, som inte verkar gå att läsa (en mycket suspekt dator på biblioteket verkar inte kunna å, ä och ö).  

Vad jag försökte säga var först och främst att jag ville tacka för ditt inlägg. Sedan undrade jag om du vet varifrån i Östergötland den nämnde Johan Utter kommer? Jag har nämligen planer på att åka till landsarkivet i Vadstena och skulle då kunna leta efter honom, gärna även för din räkning.  

Sedan har jag förresten också hittat en möjlig far till Kristina Lehn - har du också uppgifter om detta? Den jag har som trolig far är borgaren Per Lehn f. 1701 i Piteå, gift med Margareta Sandman f. 1701. Per Lehns far hette också Per Lehn, gift med Karin Andersdotter Ståål (uppgifter från Svenska Ättartal). Margareta Sandman har jag inga vidare släktuppgifter om. Är det här något du känner till?  

Vi får se om detta inlägg fungerar bättre...

Med vänlig hälsning  

Anna Jonsson

2001-01-27, 18:56
Svar #14

Utloggad Håkan Bergström

• Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1347
  • Senast inloggad: 2024-11-30, 16:56
    • Visa profil
Jag undrar om nån av er Hasselgrens-forskare stött på Catharina Helena Hasselgren från HÄRNÖSAND som levde på 1700-talet?

Hon stod fadder vid ett dop 1784 i Piteå. Föräldrana var Sven Bergdahl och Catharina Blanck)  
Catharinas man komministern Adolf Ulrik Lang (f. i Stockholm) stod fadder för familjens nästa barn 1787.

Jag undrar om det finns något samband mellan Catharina Helena H. och Catharina Blancks mormors släkt i Härnösand. Mormoderns namn var Helena Dahlman (d. 1733) och hon var gift med skomakaren Anders Wikman (1691-1759).

2002-03-25, 17:40
Svar #15

Utloggad Svante Julius

• Anbytare **
  • Antal inlägg: 38
  • Senast inloggad: 2011-07-10, 21:05
    • Visa profil
HASSELGRENMANIA AV SVANTE JULIUS BROMMA

JONAS PETRI HASSELGREN HETTE HASTADIUS FRÅN BÖRJAN
OCH VAR GIFT MED CATHARINA FEGREUS. ALLSÅ ÄTTLING TILL STORA VÅNGASLÄKTEN JONAS VAR FÖDD 1600 I HAGSTAD IVÄRING. SKARABORGS LÄN
SJÄLV UNDRAR JAG LITE ÖVER EN JOHAN ANDERS HASSELGREN FÖDD I  STARRKÄRRS FÖRSAMMLING 1755.
HAN VAR GIFT MED ANNA GUNNARSDOTTER.HAN FLYTTAR  
GÖTEBORG, DÄR HAN FÖRST ÄR SLAKTARDRÄNG OCH SEDAN BRANDVAKT. DENNE ANDERS VAR MIN FARMORS MORFARS FARFAR.HANS SON VAR JOHAN H BORGARE SKRÄDDARE
OCH ÅLDERMAN I SKARA. GIFT MED CHRISTINA ULRIKA LÅNG, DOM VAR FÖDDA 1782 RESPEKTIVE 1784.

2002-03-26, 09:36
Svar #16

Hans Tåhlin

• Gäst
Hej alla Hasselgren-forskare!

Jag har massor med information om den släkt Hasselgren från Uddevalla, som utvandrade dels till Stockholm och dels (framför allt) till Amsterdam under namnet Hasselgreen i början av 1700-talet.

Hör av er, om ni är intresserade just av denna gren.

2002-03-26, 10:02
Svar #17

Sune Lundin

• Gäst
Hej Hasse, du får gärna lämna vad du har om Uddevallasläkten, tror inte de är släkt med mina
Hasselgrenare, Vet det var en köpman som flyttade till Holland adlades?

2002-03-26, 11:53
Svar #18

Hans Tåhlin

• Gäst
Hej Sune!

Vilken är Din anknytning till Uddevalla-grenen av släkten?

Hellre än att blint skicka hela drösar med material skulle jag föredra att svara på de frågor, som kan vara relevanta i sammanhanget.

Så: Kom an!

2002-04-03, 17:17
Svar #19

svante

• Gäst
Ber om ursäkt för mitt inlägg om Jonas Petri
Hasselgren. Jag missförstod. Och slarvade med att
läsa hela inlägget. Har någon stött på Johan Aders
Hasselgren. Brandvakt i Göteborg(Gustavi f.s)
Född 1755 i Starrkärr. Gift med Christina Ulrika
Lång född i Småland heller Enligt inflyttningslängden för sagda församling
Kyrkobokföringen i Starrkärr börjar 1759. Och därmed kom jag inte lägre.

2002-04-04, 09:13
Svar #20

Sune Lundin

• Gäst
hej Svante, du behöver inte be om ursäkt, det är min ana Jonas Petri Hastadius Hasselgren. Övriga Hasselgrenare som nämns här vet jag inte alls om jag har någon släktskap med, tror inte det. Jag har ingen anknytning till Uddevallasläkten vad jag vet. När jag forskade om mina anor kom jag in på denna Uddevallasläkt och läste där om en adlig
Hasselgren som flyttade till Amsterdam.

2002-04-04, 23:02
Svar #21

Hans Tåhlin

• Gäst
Hej Sune!

Kronologin för Hollandsgrenen av Uddevallasläkten Hasselgren var faktiskt omvänd. Först flyttade Jan och hans bror Carl till Amsterdam i slutet på 1730-talet och bildade så småningom Handelshuset J&C Hasselgreen, och sedan adlades Jans son Conrad Adrian 1797 under namnet af Hasselgren främst för Handelshusets tjänster med kreditgivning till svenska staten.

2002-04-22, 18:03
Svar #22

svante

• Gäst
Hej Hasse och Sune

Enligt Ingmar Hasselgreen i Göteborg. Villken vet  
En hel del om Uddevalla-Släkten Hasselgreen.Så
bytte man namn till Hoff. Detta beror på att någon
i släkten lånade ut en stor summa pengar till
Rysska staten som dom aldrig fick igen. resultatet blev konkurs.Man skämdes över denna
affär så den grenen tog namnet Hoff. Villket gör det svårare att hitta rätt. En gren adlades af Hasselgeen. Helt rätt. Jag har inte heller någon
anknytning till denna släkt vad jag vet.
Angående Jonas Petrie Hasselgren var Han född i Väring i Skaraborgs län. född 16001 död 1679
Kan det det vara denna Jonas som Sune menar???
Titta i Skara stifts Herdaminne.

2002-04-22, 22:36
Svar #23

Hans Tåhlin

• Gäst
Hej Svante!

Det du återger betr. Handelshuset J&C Hasselgreen i Amsterdam verkar att vara en blandning av saga och verklighet.

Sant är, att man lånade ut enorma belopp till statliga klienter, men då rörde det sig så gott som uteslutande om den svenska Staten. I fråga om Ryssland var det Conrad Adrian Hasselgreen, som från sitt kontor i S:t Petersburg lånade ut så mycket pengar till privata låntagare, att han själv gick i personlig konkurs där.

Hela Handelshuset gick så småningom över styr, bl.a. därför att den svenska Staten ensidigt skrev ner de enorma skulderna med 2/3. Något namnbyte för den holländska grenen p.g.a. detta har jag dock inte hört talas om, och då har jag ändå bedrivit åtskillig forskning i ämnet - inte minst i Holland.

2002-04-26, 10:03
Svar #24

Utloggad Barbro Sjöland

• Anbytare **
  • Antal inlägg: 21
  • Senast inloggad: 2024-05-25, 20:52
    • Visa profil
Hej!  

Håkan Bergström frågade för mer än ett år sedan om det fanns några kopplingar mellan Catharina Helena Hasselgren och Helena Dahlman och hennes man Anders Wikman. Följande är vad jag känner till, och det kan kanske ge en ledtråd:  

Helena Dahlman och Anders Wikman har en dotter Brita (1731 - 1799), som gifter sig med skomakaren Arvid Hasselgren (ca 1720 - 1769) 1755. De har barnen Helena (f 26/8 1756), Martha Brita (f 4/1 1760, min anmoder), Nils (f 15/10 1762, d ?), Nils (f 27/2 1766) och Arvid (f 24/7 1768). Kanske kan Helena vara den efterfrågade Catharina Helena, eller kanske hade paret fler barn?  

Jag undrar också om någon känner till mer om Arvid Hasselgren, och även om Anders Wikman / Helena Dahlman.

2002-05-16, 07:45
Svar #25

Anita Svensson

• Gäst
Hej!!

Har en Gustafva Hasselgren f 1833-01-21 Skartofta (Skåne) hon var gift med Lars Olsson f 1812-10-22 Lilla Ryby. Känner inte till Hasselgrens ursprung. Är det nån som känner till Gustafva Hasselgren?
De har en dotter Anna Larsdotter f 1857 Lund.

Mvh Anita

2002-11-04, 16:48
Svar #26

svante

• Gäst
Känner någon till något om föjande personer.

Anna Catharina Hasselgren född 1792 i Gustavi f.s
Göteborg.

Johan Anders Hasselgren född 1755 i Starrkärr.
Gift med Anna Catharina Gunnardotter,

Joahannes Hasselgren född 1792 i Gustavi f.s
Göteborg. Var Anna catharina och Johannes syskon?

Observera att för- och efternamn skall skrivas i rutan för användarnamn vid inlägg i Anbytarforum..
-Kom ihåg det framöver bara..  /Peter Karlsson - Anbytarvärd

2003-03-30, 21:53
Svar #27

göran hasselgren

• Gäst
jag är son,son,son,son,son till Sven Johan Hasselgren, född 04.feb.1807 död 04.juni.1874 begravad i Fägre. Please: more info!! Vem var hans elder, och deras barnen,

2003-05-26, 22:02
Svar #28

Utloggad Anders Ellerstrand

• Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1509
  • Senast inloggad: 2020-10-26, 11:18
    • Visa profil
    • ellerstrand.se
Anita, jag känner inte till dina Hasselgren, men jag har också några skånska Hasslegrenar jag är intresserade av.

Fredrik född i Ystad 1852, hans far
August Wilhelm född 1824 i Väsby och hans far
Anders också född i Väsby 1799.

Samtliga döda i Helsingborg. Fredrik är min styvmormors morfar.

2004-03-28, 13:56
Svar #29

Ingvar Dahl

• Gäst
Maria Christina Hasselgren var gift med svarvaren Johan Schack (död 1747 i Stockholm). Jag söker Marias föräldrar, och är tacksam för alla uppgifter.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se