Hej!
Forskar på Hasselström i Hoflanda, Väse socken, Värmland. Detta har jag funnit:
Födde, Väse, 1724:
Feb d. 3 föddes Hr Jägmästaren Eric Hasselströms och Madam Anna Catharina Ahlströms lilla dotter på Hoflanda, cristnades d. 4 dito af Pastor i Ölme härad Hr Magister Nicolaus J...sulander? til Maria Christina. Faddrar: Hr Magister Bengt Hasselberg, Hr Commisarien Christopher Hager, Fru Captenskan Maria Luth, Madam Anna Fogelberg i Christinehamn.
Födde, Väse, 1726:
Anno 1726 d. 9 April föddes Jägmästarens Hr Eric Hasselströms och Madam Anna Catharina Alströms barn på Hoflanda som döptes d. 13 dito af Pastor til Erick Hasselström. Faddrar war högwälborne Baron Arvidh Hendric Rehbinder, Hr Cornet Eric Åbergh, Befalningsman på Hammar Christian Vinter, högwälborne Fröken Gustavianna Christina Sparre, Madam Helena Vigelia, Jungfru Carolina Plantiag.
Födde, Väse, 1728:
Anno 1728 d. 4 April föddes Jägmästarens Hr Eric Hasselströms och Madam Anna Catharina Alströms lilla dotter som christnades d. 7 dito af Pastor til Elsa Magdalena. Faddrar: Högwälborne Grefve Carl Hans Sparre på Hammar, ...Pastor Elardey? Fryxell, Feltveb Nicol: Högström på ?, wälborne Fru Elsa Magdalena Ugla på Wadling?, Fru Caisa Tolstadia på Hult, Jungfru Clara Maraker på Hoflanda.
I husförhörslängderna finns Hasselström och Madam A. Catharina med J: Annika Karin och J: Maria 1728-1735 på sidan 3 i Väse, Hoflanda. 1736-1739, sidan 90, finns Jägmästaren och J: Greta Lisa, J: Anna Cajsa och J: Maria Christina. Hustrun är borta. Jag har letat efter henne i Döde-böckerna i Väse, men inte kunnat finna henne. Det är oerhört svårläst, så jag kan ha missat henne.
I Hfl 1740-1743 finns Jägmästaren, Anna Cajsa och Maria Christina. I Hfl 1744-1750 är Eric Hasselström noterad som död. Döttrarna Jungfru Anna, född 1725, Jungfru Maria Christina, född 1726 och sonen Eric Hasselström, född 1727, står under.
Döde, Väse, 1745:
Jägmästaren...Eric Hasselström på Hoflanda begrofs i ? d. 17 oct. Har i lifstiden warit gift med Anna Catharina Alström och afladt barn. Blef änke 17. (Prästen har inte skrivit ut hela årtalet.) Beredt sig...i döden tog...nattward 14 dagar för sin död...afled d. 8 oct. Åldern...wara 50 åhr. (Vilket då skulle innebära att Eric Hasselström skulle vara född 1695.)
I senare husförhörslängd i Väse, Hoflanda, 1759-1765, sidan 81, är unge Eric Hasselström gift och systern Maria ´´Stina´´ Hasselström bor hos honom. Hon är dock noterad som utflyttad till Ölme härad. Vilket hon är, för hon gifter sig med Christian Gillberg; son till Ingenieuren Herr Lorents Gillberg på Holma i Ölme socken, Värmland. (Husförhörslängd Ölme, Holma, 1762-1767, sidan 1. Se för övrigt min efterlysning på släkten Gillberg under Ölme socken, Värmland.)
Jag hoppas att jag har tolkat Madame Anna Catharina´s efternamn rätt; d v s Alström.
Nu är den stora frågan:
Jägmästaren Eric Hasselström och hans hustru Madam Anna Catharina Alström, var kommer de ifrån? Med tanke på den imponerande fadderskaran vid deras barns dop, så tillhörde Eric och hans hustru även de toppskiktet så att säga.
Så: finns det någon som känner till något om Herr Jägmästaren och hans fru?
Mvh,
Roald.