Hurra vad jag är glad, mitt sökande har burit frukt.
Kikade runt på måfå i Göteborgs garnisionförsamling och hajade till då jag såg namnen Josephina Wilhelmina och Hellstadius i samma rader. Denna flicka var född 1831 och hade dött 1838, hennes far hette Joseph Hellstadius och var född 1802.
Tänkte hmm, Johanna Petronella Hellstadius hade ju också en dotter med samma namn!! (min makes fm mm m) Joseph 1802 var ju inte aktuell som far, men kanske en bror? Ett spår värt att kolla upp.
Hittade Joseph i inflyttningslängden för GBG Garnision där det framkom att han närmast kom ifrån Byarum och att han var född i Borås. Sökte därefter upp honom i födelseboken där, hans far var Andreas Hellstadius och modern Johanna Sara Strömbom. Gick så tillbaka till födda 1796 och jojomänsan visst står Johanna Petronella där!!!!! Föräldrar Andreas Hellstadius och Johanna Sara Strömbom.
Underbart!! Äntligen!! Känslan går inte att beskriva o ord! Visar att man ska följa sina intuitioner.
Min makes äldre släktings uppgifter var således tagna ur tomma luften, vilket faktiskt förbryllar mig. Det visar att man verkligen inte bara ska ”godkänna” andrahands uppgifter som ju just uppgiften om Johanna Petronellas far var, utan att först kritiskt uppskatta troligheten och framförallt kontrollera i källorna.
Jag har funnit namn på ett par generationer tillbaka på modern Johanna Sara Strömboms anor, men dessa Hellstadius verkar vara mer svårfunna.
Andreas Hellstadius ska enligt Hfl i Borås vara född 1766 i Ulricehamn, men jag hittar honom inte i födelseboken där.
Hos Andreas i Borås bor en period en Anna Caisa Hellstadius född 1777 i Ulricehamn vilket får en att misstänka att hon kan vara hans syster.
Hittar i Ulricehamn födelsebok en Anna ”Catrina” född 25 juni 1777 med föräldrarna Bengt Hellstadius och Maria Håkansdotter.
(Andreas förstfödda son hette just Bengt Carl, kanske då efter sin farfar??)
Så jag undrar nu istället om någon känner till dessa personer eller några andra Hellstadius i Ulricehamn som kan hjälpa mig att spåra Andreas ursprung?
Återigen tacksam för all hjälp jag kan tänkas få.
Också tack till Lillulla Österman för ditt inlägg.
Mvh Tina