Hej Olof Almkvist!
Jag ska be att få föra in en rättelse på denna sida, när jag efter mer närgånget studium kontrollerat böckerna. Jag antog, att den av dig efterfrågade Anders Peter Henckel, född 1807-10-17, var son till Peter Christian Henckel. I födelseboken anges ju ingen fader. Det märkliga är ju, att både den äldre bryggarens Joachim Christian Henckel hustru och sonens, bryggaren Peter Christian Henckel hustru bistod vid dopet. Enligt husförhörslängden är barnets moder, 20-åriga pigan Benedikta Påhlsdotter, anställd i JC Henckels hushåll. PCH har eget hushåll och är relativt nyligen gift med sin kusin Christina Möller och har 1807 två barn, 4 och 2 år gamla och nästa barn på väg (augusti 1808), och väl knappast i behov av erotiska äventyrligheter.
Nu kan man endast spekulera: Vem är den trolige fadern? Ingen tycks ju ha erkänt faderskap (om man var gift skulle det innebära att man erkände äktenskapsbrott). Jag skulle nog välja mellan den äldre JC Henckel, 57 år vid denna tid, och hans son Bengt, 1807 en yngling om 16 år. Skulle hustrun Christina Möller bära sin makes oäkta son till dopet? Ligger det närmre till hands, att hon vill försona sig med sonens snedsprång? Om det är sonen, varför erkänner han inte faderskapet och gifter sig med pigan? Nej, föräldrarna, som etablerat sig i Helsingborgs borgerskap, har naturligtvis större planer för ätteläggen, vilken mycket riktigt så småningom äktar dottern till en snickarmästare och därmed skapar förutsättningar för undertecknads tillblivelse!
Pigan Benedikta försvinner ur hushållet, men ingen anteckning finns om vart hon tar vägen. Man kan väl förmoda, att hon får någon slags hjälp på vägen, eftersom sonen så småningom dyker upp i Varberg som gördelmakargesäll Henckel. Även om det inte fanns något namnskydd vid den här tiden, kan man väl förmoda, att han bär efternamnet med släkten Henckels goda vilja (kanske på villkor att han lämnar Helsingborg).
Nej, nu blir det många spekulationer. Officiell slutsats: Fader okänd. Fritt fram för troliga gissningar.
Källor: Födelseboken Helsingborg C:5 sid 199, AI:19 sid 43, Inflyttningsbok och hfl i Varberg.
Vänligen
Robert Landberg