Sven M. Hennig
Postat lördagen 06 januari 2007 - 00:22
--------------------------------------------------------------------------------
Staffan
Tack så mycket för att du gjorde min förhastade efterlysning tydlig. Givetvis var Lars Höök skomakare … det ser jag nu bland mina anteckningar som jag inte hade tillgängliga senast. När det gäller källan C:1 så hänvisar jag till Riddarholmens dödbok (som jag sökt i via Sthlms Stadsarkivs hemsida). Det föreligger ju sällan bouppteckningar från 1600-talet och jag ber om ursäkt för källförväxlingen.
Att Lars hade patronym Larsson var nytt för mig. Det enda som jag hittils haft att gå på om hans föräldrar var det som står i Sveriges slägtkalender 4 (1888), sid. 200:
skall ... vid pestens härjning 1711, då han var ett litet barn, förlorat sina föräldrar och blivit ensam qvarlefvande i hela huset, hvilket då tillföll honom i arf men af fosterföräldrar blef honom afhändt.
Jag har med detta utgått från att Anna Christophersdotter, gift Höök, som dog 1711-09-23 i Hedvig Eleonora förs. var hans mor men detta är nu osäkert eftersom jag inte vet hennes makes namn. Var hon gift med den Lars Höök d.ä. (som jag inte stött på men som patronymet pekar på) eller kanske den skeppare Per Larsson Höök som omnämnts i Hedvig Eleonoras kyrkoböcker vid denna tid? Eller har jag kanske letat i helt fel församling efter föräldrarna som skall ha avlidit 1711 …
-------------------------------------------------------------------------------- --------------------------
Staffan Bengtsson (Sbn)
Postat söndagen 16 juli 2006 - 21:11
---
Lars Larsson Höök var son, och enda barnet, till kamrer Lars Höök (död 1707) och hans hustru Anna Sofia Franck som dog i pesten. Bouppteckningen upprättades först 1721 och då uppges Lars Larsson Höök vara 22 år och skomakaregesäll.
Källa bouppteckningsregister för Sthlms RR och magistrat
-------------------------------------------------------------------------------- ---------------------------
1) Var ovannämnda Anna Christophersdotter och Anna Sofia Franck samma person?
2) Om inte, var dog den sistnämnda?
3) Var dog kamrer Lars (Jakobsson?) Höök 1707? I Hedvig Eleonora församling?