Hej alla Hessel-Hasselbomforskare.
Eftersom mitt namn har åberopats vid ett par tillfällen i diskussionen om Jonas H. tar jag mig friheten att hoppa in med de uppgifter jag har.
Jonas Hesselbom, född beräknat 1782 i Kungälv, var min mormors morfar.
Här följer mina noteringar:
Hesselbom, Jonas
Betjänt, inspektor, arrendator, möllare, torpare.
Född beräknat 1782 i Kungälv (Hfl Listerby 1801 - 15 m fl).
Död 1831-05-25 i Listerby (K) (db). Begravd 1831-06-01 i Listerby (K).
Levnadsbeskrivning.
I Listerby hfl 1801-15 är noterat, att Jonas Hesselbom kom till Listerby från Marstrand i april år 1800, samt att han var född i Kungälv 1782.På grundval av uppgiften i nedan avskrivna flyttningssedel om ålder, kan antas, att han var född på senare halvåret 1782.
I Listerby ”Bilagor till flyttningslängd” (H II:1 1/6) finnes följande:
”Betjenten Jonas Hesselbom 17½ år gl. Född i Kongelf härstädes, fört en Christelig vandel, nyttjadt salighetsmedlen, äger god Christendoms Kunskap i hänseende till sin minderårighet, oförlofvad, far nu till Carlscrona, under tillönskan om Guds nåd och välsignelse.
Marstrand d. 17 aprilis 1800.
Johan E. Wivaeus Kyrko herde.”
I hfl för Carlstens Slottsförsamling, Marstrand 1795, är i kommendantens Johan Lorentz Reutersparres? (Rutensparre?) hushåll antecknat, närmast efter betjenten Nils Westerberg, 43, - gossen Jonas Hässelbom, 14. Före dessa två är kommendanten med fru noterade och efter kommer diverse jungfrur, pigor samt officerare.
Jonas har alltså kommit till Marstrand och Karlstens fästning redan som ung pojke, och 1795 är han städslad som hjälppojke/passopp närmast under betjänten/kalfaktorn.
I Listerby hfl är han för tiden 1801 - 15 skriven på Listerby n:r 8, (Thorsagården) som betjent, vilket överstrukits och ersatts med ett ord som kan tolkas som arrendator. Datum för denna ändring är inte antecknad.
Listerby nr 8 ägdes vid denna tid av en amiral Enneskiöld, och man kan våga anta, att Jonas blivit rekommenderad av sin förra arbetsgivare på Karlstens fästning.
Han kunde läsa väl i bok och kunde de fem huvudstyckena i Luthers katekes enl not. i Listerby hfl.
Den 21 januari 1809 ingick han äktenskap med Kajsa Carlsdotter, bördig från Kristianopel och fick med henne tre barn, varav två, en son och en dotter, dog som spädbarn.
Han blev sedan änkling i oktober 1814 och ensam med den då halvårsgamle sonen Karl Gustav.
Jonas ingick nytt äktenskap i september 1816 med Cecilia Påhlsdotter, bördig från Hjortsberga.
I Listerby vb lysningsnotis är han noterad som Johnas Jönsson Hesselbom.
Sonen Karl Gustav ingår i den nya familjen enligt uppgifterna i hfl 1823 - 29. När han 1929 fyllde 15 år städslades han som dräng på Listerby n:r 5.
När skattebonden Hans Påhlsson i Hjortsberga (Cecilias bror) döpte sin son Petter 1817, blev Jonas ”Eselbom” från Listerby antecknad som ett av dopvittnena.
De många yrkesbeteckningarna härstammar från uppgifterna i olika händelsenotiser i vb, fb, db och hfl