Först, ytterligare rättelser: nr 10 ska bort från antavlan. nr 12 är född i Näsby i december 1697 och dör där den 21/5 1736 (det är hans far som dör 1732). nr 15 är född i Hovby i augusti 1708.
Sen, kanske ett genombrott angående Lars Himberg.
Vi är ju många som letar efter Lars Himbergs ursprung. Jag tittade just i den tråden och då slog det mig att Ulf B tipsar om att man bör titta i Floda för att se om det föds någon Lars i Himlinge på det datum som är noterat på Lars Himberg i hfl i Blacksta, dvs den 28/2 1710. Hannfors verkar ha gjort det men inte tyckt sig hitta något.
Nu tittade emellertid jag och kanske är det så att det var ett bra tips ändå. Den 28/2 1710 (samma datum alltså) föds en Lars Olofsson i Bondökna, Floda. Men Bondökna är ju inte Himlinge tänker ni. Men modern till Lars Olofsson, Ingeborg Olofsdotter, är dotter till Olof Eriksson i Himlinge. Parets första barn Erik föds i Himlinge den 5/7 1694.
Nu vet jag inte om Ingeborg och hennes man Olof Eriksson senare lämnar Bondökna och flyttar till Himlinge under en period (Ingeborg finns som änka i Bondökna (Ökna by) i den första hfl) men den Lars Olofsson som föds i Floda den 28/2 1710 har i alla fall, via sin mor, en tydlig koppling till Himlinge. Det förefaller därför högst troligt att det är Lars Himbergs födelse som jag har hittat. Eller vad tror ni?
Att Lars Flodin, som ju senare gifter sig med Himbergs änka, är dv till ett av barnen talar också för att Lars har sitt ursprung i Floda (med tanke på namnet). Nu föds det ingen Lars i Floda den 8/10 1701 (det födelsedatum som står i hfl i Blacksta) men väl en den 9/9 samma år. I Bondökna dessutom. Med Ingeborg Olofsdotter som dv. Föräldrarna heter Erik Ersson och Karin. Lars Himberg och Lars Flodin kan därför tänkas vara kusiner.
/Martin