Hej Kai!
Jag trodde först att vi var släkt, men tyvärr. Det hade varit trevligt annars att hitta okända släktingar i Norge.
Din farfars mor hette mycket riktigt Emma Sofia Lilja, född 31 juli 1863 på Hävla soldattorp i Skedevi. Hennes föräldrar var livgrenadjären Per Andersson Lilja och Cajsa Eriksdotter, som var 29 år när dottern föddes 1863. Som första dopvittne står torparen Gustaf Eriksson i Tjärtorpet och hans hustru Anna Cajsa Persdotter. Det är kanske en morbror till Sofia.
Min mormors morfar hette Johan Nilsson Lilja och var också grenadjär i Skedevi, men han bodde på Kalbo soldattorp. Han tog avsked 1855, så Per Andersson Lilja var kanske hans efterträdare. Det var ju vanligt att soldaterna ärvde företrädarens soldatnamn. Min ana tillhörde Första livgrenadjärregementet, Östanstångs kompani och det gjorde säkert Per Andersson också.
Jag har inte husförhörslängder, bara födda, vigda och döda i mitt SVAR-abonnemang, så jag kan inte se om din farfars mor hade några syskon och inte heller när hennes föräldrar var födda.
Hälsningar
Marianne K