I min jakt på Orlingar har jag snubblat in i det här forumet igen och fått tag i ett inlägg för så länge sen som den 20 september 2003. Det är en ana skriven av Henrik Mosén och den var utomordentligt detaljerad och intressant. Men det är alltid svårt att omsätta andras anor till ens egna förfäder då det riskerar att bli ett kaos om man inte verkligen har tankarna med sig, i synnerhet om det gäller mycket omfattande skriverier. Jag fick göra så, att jag utgick ifrån alla personer som var hans fmfm, och dennas föregående bakåt i tiden för författaren, det var alltså vår gemensamma, fast för mig är hon min mf mm mm mor, dvs Margareta Petersdotter Orling. Jag har så småningom lyckats notera ett relativt stort antal personer i denna ana, vilka hon har till förfäder och -mödrar, och som således även är mina anfäder.
Det blir dock lite svindlande för mig, när man kommer så långt bort som till 1500 och 1600-talen.
Henrik har noterat som fm fm ff mm ff Udde Jönsson i Tistorp Vadstena, där han bland annat skulle varit borgmästare 1563. Kan någon vänlig själ upplysa mig?! Om man har Margareta (Greta) Petersdotter Orling som mf mm mm mor, kan det då vara rimligt att man hamnar i Vadstena och Tistorpsläkten? Finns det inga luckor nånstans eller har jag missat något? Jag vill absolut att det ska vara rätt.
Siv