Hej Charlotte!
Jag botaniserar i en textfil jag fått av en gemensam ingift släkting till oss, Göran Johnson, vars fru är Petre-ättling:
Welams far var Robert Petre, född mellan 1630 och 1640, död 1693-04-25 i Arboga stadsförs (U). Gift före 1660 med Sara Johansdotter.
Ankom till Sverige 1640, troligen i sällskap med modern eller någon äldre släkting. Enligt en
uppsats av sonsonen Johan Wilhelm skall farfadren ha kommit till Sverige detta år i anledning av det religionsbuller som då i England var. Han blev först handelselev hos sin farbror Welam Petre i Stockholm, och var då inneboende hos honom. Handelsman i Arboga där han fick burskap den 4 juli 1656. Kyrkvärd, köpte 1666 en gård i Arboga intill rådhuset, upp mot Smedjegatan. Var tidvis i fejd med Robert Petre den äldre, men hjälpte honom senare vid startandet av Brattfors hammare i Ockelbo. Var 1691 utfattig och sängliggande.
Roberts far:
George Petre. Född uppskattat 1595 i Montrose. Död från 1661 i Montrose. Flyttade till Sverige år 1628 eller 1629 tillsammans med sin broder Robert. Georg Petre (Jörenn eller Jurgen Petri) kom först till Göteborg där han var anställd hos änkan Elizabeth Rosill. Borgare i Stockholm 3/1 1635. Löftesmän var Sander Petri och Donat Feiff. Han var bosatt i Inre kvarteret (nuvarande Gamla Stan), där han bodde ännu 1657. Hade vissa ekonomiska svårigheter på 1650-talet. Skall senare omkring 1660 ha återvänt till Skottland och var borgare i Montrose 1661.
Georges far var:
George Petre. Född omkring 1570. Död omkring 1624. Magistratsledamot i Montrose i Skottland, enligt släkttraditionen borgmästare i denna stad. Ett testamente finns bevarat av en av George Petrie, död i Montrose i december 1624, dotter Catherine Petrie, hustru Jeane Admastoun. Catharina kan ha varit Robert Petres dotter, gift med Welam Helleday, Jeane kan även ha haft namnet Regina; efternamnet är troligen felstavat. Årtalet 1627 anges av biskop Carl Carlsson i likpredikan till Robert Petre 1690. Gift med Edmonstone, Regina.
Den äldste George hade två belagda söner till, Wilhelm, född omkring 1598 i Montrose, död 1665 i Stockholm, och Robert, född 1614-11-01 i Montrose, död 1690-03-30 i Arboga. Från Robert härstammar Göran Johnsons fru Eva. Wilhelms dotter Euphrosina, döpt 1643 12/4, död 1720 29/2, blev gift 1666 med Nicolaus Pemer, och födde 1674 min farfars farfars farfars farfar Robert Pemer.
Kikar in på din hemsida och ser i din antavla att det blir jag och din mormor (och Görans och Evas barn) som är 11-männingar. Där har också namnet Petre blivit lite fel, Petré med accent ska det inte vara.
I en artikel om släkten Petre i Örnbergs Ättartal, årgång 9, skulle George d ä:s föräldrar vara Wilhelm Petre of Writtle, född före 1550, död 1627, och Maria Waldegrave.