Så roligt att fler har intresse för Rogstadius. Nu har jag kollat avskriften av Erik Sehlbergs ”Gefle och dess släkter”. På sidan 452 finns en släkttavla för Erik Rogstadius. Så här ser hans familj ut (i stort sett ordagrant avskrivet, bara något förtydligat):
Erik Rogstadius. Fiskare i Gefle, född i Hegdånger, blef borgare i Gefle 1746 9/4, död 1760 den 14 december 47 år gammal. Gift 1744 med Anna Munck, fiskaren Nils Ersson Muncks dotter, född 1718 1/11.
Barn:
Jonas Rogstadius f 174.., död ... Fiskare i Gefle. Borgare 1780 3/4, gift 1779 25/11 med Elisabeth Hekling, född i Gefle 1755 16/3, död 1820 11/6.
Catrina Rogstadia, född 1747 17/11, död ung.
Nils Rogstadius. Fiskare i Gefle, född 1749, död 1811 ../6. Borgare 1778 7/3, gift 1775 med borgardottern Helena Bergsten f 1748, död 1808 14/11.
Erik Rogstadius född 1756, död 1790 20/1.
Anna Rogstadia född 1757 20/11, död 1798 23/10, gift 1783 27/11 med fiskaren Petter Brodin.
I tavlan över Muncksläkten, s 450, står om Erik Rogstadius att han var född i Hägdångers sn och Rogsta by.
Fiskarborgarna i Gävle drog ju iväg på våren med familj (och drängar och pigar och får och getter) till något fiskeläge norrut vid Norrlandskusten, och var borta i flera månader. I bouppteckningen efter Erik Rogstadius finns bland annat upptaget en sjöbod med kokhus i fiskehamnen Grisslan. Alltså bör det ha varit där han haft sitt sommarviste. Även hans svärfar Nils Munck höll till där (han klagade över att ortsborna där ansåg sig ha rätten till strandfisket, enl Gävle magistrats protokoll 1729 9/5). Detta har jag från min fars anteckningar.
I ”Historiskt-geografiskt och statistiskt lexikon över Sverige” (Stockholm 1862) står om ”Grissla Hamn uti Själevad socken i Norra Ångermanlands fögderi af Wester-Norrlands län” att Wåge byamän uppbär arrende av dem som idkar fiske där och att ”tillförne gjorde Gefle borgerskap utfarter hit för att fiska.”
Det kan mycket väl vara så att Gävleborna Erik Rogstadius och Anna Munck fick barn under tiden de vistades i fiskeläget och då borde det ha noterats i födelseboken för Själevad. Det fanns kapell i Grisslan och någon gång kom väl en präst dit. Problemet är att familjen inte gärna kan ha två barn med samma namn. Den första Erik borde vara död när nästa döps. Dödboken i Gävle är vad som bör kollas, liksom ovannämnda bouppteckning. Men jag hinner inte med något sådant på länge.
Yngve, om Rogstadiussläkterna hänger ihop vet jag inte, jag har bara antagit att de inte gör det. Byn Rogsta i Ångermanland och Rogstad socken i Hälsingland, låter ju som två olika utgångspunkter för namnet. Jag har faktiskt anor också i Hälsinglandssläkten via Sven Mårtensson Rogstadius född 1623 (bror till din Gertrud). Han flyttade från Rogstad till Gävle och blev fiskare och borgare där. Hans barn kallade sig Strandberg. Denne Sven ska förresten ha varit mf ff till Elisabeth Hekling, gift med Jonas Rogstadius (nämnda ovan) och där uppstod i alla fall en förbindelse mellan släkterna. (”Rogstadius och Strandbergs slägt [Utur Gestr. Hels. Nat. Bibliothek i Upsala] har min far angett som källa.)