Klockarparet i Röddinge har åter kommit upp till diskussion (Under Skåne, St.Herrestad) och jag väljer att fortsätta här.
Under Blekinge, Efterlysningar, Johan A. Sandberg, präst i Fridlevstad, inleds diskussionen om klockarparet och där finns mina uppgifter om klockaren Lars Sandbergs barn. Likaså klockaren i Röddinge Nils Olsson Sandby/Sandberg och hans hustru Anna Olofsdotter Sandbergs barn.
Det framgår inte helt klart i inläggen vilka uppgifter som finns att hämta i bouppteckningen efter Madame Anna Sandberg år 1741 d.26 mars, Lunds rådhusrätt.
Om man läser hela bouppteckningen framkommer följande arvingar och information.
1) Äldsta sonen klockaren i Ingelstorp Lars Sandberg, 46 år.
2) Äldsta dottern Catrina Sandberg, 51 år. Gift med skräddarmästare Sam Croi Dani. Som egenhändigt undertecknar bouppteckningen Sam Kröy Danj .
3) Anders Sandberg, klockare i Juthland (Jylland) vid Horsens och Stenbolle gård. Han var Collega schola i Köpenhamn år 1735.
4) Cicilia Sandberg, avliden i okt. 1740, gift med strandridaren Hans Karbin/Carbin. Deras dotter Mariana Carbin, 3 1/2 år gammal, inträdde som arvinge. Paret hade också en son Petter avliden i nov. 1740.
I bouppteckningen nämns också att Anna Sandberg ägt gård i Ystad, som hon köpt för 200 dlr. smt. och för samma summa överlåtit till sin måg strandridaren Carbin.
I ingressen står ett överstruket jordegumma före Madame Anna Sandberg. Anna är känd som jordemoder/jordegumma i Röddinge. Hon var också verksam som sådan i Ystad och synes även ha varit jordemoder åt s.k. bättre mans barn i omgivningarna. Se t,ex. Färs häradsrätt d.13 juni 1711, mål nr.21, där hon var instämd men ej mötte med ursäkt att hon som jordegumma är hos Hr.kyrkoherden i Lövestad hustru. I tvisten med kyrkoherde Nyman nämns hon i Ystad byting d.5 nov. 1719 av vittnet handelsman Jöns Båth, såsom barnamorskan hustru Sandberg som varit hos honom vid vissa tillfällen då hans hustru levde.
Vad gäller sönerna Christian och Olaus så hade de avlidit barnlösa före Anna Sandberg. Sonen Christian Sandberg dog ogift i Ystad och Olaus Sandberg fanns det tack och lov en bouppteckning över. Se tidigare inlägg.
Anna Sandbergs giftermål med löjtnant Petter Roth blev ifrågasatt i tidigare inlägg. Personligen är jag nu övertygad om att hon var gift med honom.
Först och främst tror jag väl de flesta av oss någon gång i vår forskning stött på ålderstigna änkor som går i nytt giftermål. Speciellt om de innehade en gård eller var välbeställda. Det fanns också endast en Anna Sandberg i Ystad vid tiden. Dessutom avvittrade Anna sina barn strax före giftermålet. Jag fann ju också belägg för att hon hade en andra make, som hon skrivit till och väntade svar ifrån. Vilket väl passar bra in om man har en tjänstgörande löjtnant som äkta hälft.
Jag vill också delge er lite av mina funderingar kring klockarparet i Röddinge.
Skulle Anna Olofsdotter kunna vara född Sandberg och maken Nils Olsson Sandby ha tagit hennes släktnamn?
Visserligen har man sett underligare saker än så, men troligare är kanske att Nils Sandby övergick till Sandberg av andra skäl ( Om han nu gjorde det!) och att Anna också tog sig detta namn utan att ha någon anknytning i övrigt till någon Sandberg.
Anna skrivs endast som Anna Olofsdotter fram till år 1712. År 1717 möter hon första gången som klockaren Nils Olssons änka i Röddinge Anna Sandberg. Maken, klockaren Nils Olsson skriver sig själv Sandby år 1697 och jag har endast mött honom i källorna med detta namn, undantaget en gång, år 1701 då han skriver sig Sandberg. Efter sin död nämns han också en gång av sin änka som Sandberg. Tilläggas skall, att Nils och Annas barn nämns vid namn Sandberg från och med år 1709.
Även om jag är tveksam, så kan jag inte med nuvarande uppgifter avfärda teorin att namnet Sandberg skulle kunna finnas på Annas sida, utan håller alla vägar öppna för hennes härkomst.
Annas släkt?
De folk som Anna haft tjänst hos och som hennes dotter tjänat i 8 år borde väl vara i släkt då de erbjöd sig att ta hand om och försörja två utav hennes söner. Jag har svårt att tänka mig icke släktingar som skulle komma med ett sådant erbjudande. Det ev. släktskapet behöver givetvis inte innebära att Köpenhamn är Annas födelseort. Jag vet fortfarande inte namnet på dessa ev. släktingar.
Nils Olsson Sandby - från Sandby?
Det troligaste är väl att han kommer från Sandby i Torna härad och antingen är född eller uppvuxen där.
Nils Sandbys föräldrar avled båda i Röddinge och det är väl troligt att de följt med sonen dit.
När Nils Olsson Sandby söker klockartjänsten i Röddinge, så har Aruet (Arvid) Nilsson och Olof Nilsson i Sandby gått i löfte för honom. Kan denne Olof Nilsson vara identisk med Nils fader?
Det finns en ladufogde på Flyinge, Olof Nilsson i Sandby. Han är känd i Torna häradsrätt 1686 - 1691 och skulle mycket väl kunna vara Nils fader. Problemet är dock, att år 1696 så dyker nämndemannen Olof Nilsson i Sandby upp i häradsrätten. Han nämns år 1711 vara 65 år gammal och skulle alltså kunna vara identisk med ladufogden, men är givetvis inte densamme som Nils far vilken då var avliden.
Släktingar till Nils Sandby.
I Torna häradsrätt år 1700 nämndes Nils Sandby som närmaste skyldman åt drängen Nils Nilsson, som var son till Nils Persson i Håstad nr.16 och dennes hustru Bengta Matsdotter. Bengta Matsdotter, som år 1702 nämns vara avliden år 1700, var omgift med Jöns Eriksson i Håstad. Samma Jöns Eriksson instämmer år 1700 bonden Per Persson i Håstad för barnagods efter Nils Persson. Bonden Per Person i Håstad var gift med Bengta Nilsdotter och de har en son Hans Persson, som i häradsrätten år 1689 uppges vara 18 år gammal.
I en bouppteckning d.27 juni 1701 efter avlidna Knut Bryggare i Helsingborg uppträder klockaren Nils Sandby från Röddinge som änkan Bengta Persdotters lagvärje. Med tanke på avståndet mellan Röddinge och Helsingborg så måste han vara i släkt på något vis med änkan.
Gissningsvis skulle man kunna tänka sig att Nils Persson och Per Persson i Håstad, samt Bengta Persdotter i Helsingborg är syskon. Frågan är hur
Nils Sandby hänger ihop med dem ?
Birte