Per: Ja, så måste det vara! Lars Nilsson Sidenius uppföres i boskaps- och mantalslängden för 1630 med 4 personer, 1 häst och 4 kor (Bygdén del III, sida 264). Olika hemsidor uppger Elisabeth Larsdotter Sidenia som gift med Henning Tideman år 1649 och det talar emot Jonas Persson Linnerius som morfar. Eftersom Lars Sidenius blev omgift efter 1644 med Anna Eriksdotter, som överlevde mannen, så tror jag inte att Lars överhuvudtaget var gift med en dotter till Jonas Linnerius.
Bygdén kan ha gjort en sådan koppling, då han nämner att efterträdaren Martin Johansson Golenius i Sidensjö och kyrkoherden Olof Jonsson Hosselius i Nätra var svågrar (del II sida 378, del III sida 258). Golenius var gift med Lars Sidenius' dotter Brita och Hosselius' andra fru var Jonas Linnerius' dotter Catharina. På sida 235 i Carl Szabads supplement till Bygdéns herdaminne framgår att Hosselius tidigare fru var handelsmannen Olof Mårtenssons dotter Elisabeth från Härnösand. Något stämmer inte här! Antingen är uppgiften felaktig eller finns det ett annat slags svågerskap.
Härmed tar jag bort Jonas Linnerius med familj från mitt släktträd.