Här kommer även några lagfarter som angår Spjutsbygd
Spjutsbygd 48 Rödeby socken ¾ mtl
Första uppbud VT 1780 (21)
Som jag Olof Trulsson lillika med min kära hustrus goda ja och samtycke i kraft härav säljer, upplåter och avstår 1/8 skattehemman Spjutsbygd 48 i Rödeby socken till min halvbroder Anders Trulsson därstädes emot en viss betingad ackorderad köpeskilling å 750 daler smt vilket 1/8 skattehemman Anders Trulsson får tillträda nu innevarande fardag år 1767 att nyttja och bruka med hus och jord, åker och äng, skog och mark, fiske och fiskevatten, kvarn och kvarnställe så utom som inom stakar i våto och torro, i närby och fjärran med allt det som därtill ligger, tillförne legat och framdeles tillvinnas kan vilket 1/8 skattehemman tillägnas Anders Trulsson hans hustru, barn och rätta arvingar evärdeligen av mig och min kära hustrus och barn alldeles ograverad. Vilken köpeskilling å 750 daler smt då handeln skedde genast blev betalt som tacksamt kvitteras.
Beträffande den vinterråg som jag utsått på tvenne stycken brånar, vilken jag förbehåller mig att uppskära när den till sin fullkomliga mognad ernår. Sedan bekänner jag och tillstår att jag uti detta hemmans fastighet ej mera har att pretendera.
Förbehållandes sig Anders Trulsson i Stengöl att om Anders Trulsson köparen skulle detta hemman 1/8 skattehemman vilja sälja, skall han det honom först hembjuda för samma köpeskilling å 750 daler smt.
Beträffande de hus som står på detta förenämnde hemman som består av en stuga med förstuga, en loge med en sädeslada och ett litet giverum och den stora ladan som ändrades av Olof Trulsson till fähus och en källare belägen på så kallade Lobacken. Om köparen skulle vilja några av dessa förenämnde hus sälja eller avyttra ifrån hemmanet skall så många penningar kvittas av på de 750 daler smt som han får för dem. Om så skulle hända som förr nämnt är vilja sälja till sin broder Anders Trulsson i Stensgöl vilket allt köparen Anders Trulsson ej bestrider. Att nu detta å ömse sidor till obrottslig efterlevnad med åkom, hava vi med våra namn och självskrivna bomärken stadfäst, därtill gode män såsom vittnen underskrivit som skedde i Spjutsbygd den 2 april 1767
Olof Trulsson och Tyre Jönsdotter
Anders Trulsson, köpare
Anders Trulsson i Svensgöl broder
Uppvisades 2 testamentariska dispositioner av den 31 mars 1767 som blivit bevakade vid detta härads lagtima höstting den 2 november 1771 och i domboken ordagrant antecknade varigenom Anders Trulssons föräldrar Truls Andersson och Kerstin Andersdotter till honom upplåtit deras ägande fastighet ¼ skattehemman Spjutsbygd 48.
Första uppbud VT 1794 12
Jag Nils Trulsson och jag Kerstin Trulsdotter gör veterligt för allom dem som detta öppna salubrev förekomma kan att vi härigenom försälja till vår kära son drängen Petter Nilsson vårt ägande och åboende 3/8 kronoskatte Spjutsbygd 48 i Rödeby socken emot en överenskommen och betingad köpeskilling 600 rd specie rgs på sätt det därom idag särskilt upprättat köpekontrakt innehåller skola utbetalas. I anseende härtill och med alla de villkor berörde kontrakt utstakar avträda vi uti mars månads slut år 1795 till bemälte vår son med dess arvingar benämnde 3/8 mtl jämte alla dess förmåner och rättigheter som oss lagligen tillhört uti hus och åbyggnader, träd- och kålhagar, åker och äng, skog och mark, fiske och fiskevatten, kvarn och kvarnställe, torp och torpställe, allt sådant som det nu för ögonen befinnes i våto och torro, närby och fjärran intet undantagandes av allt vad härtill lyder eller framdeles tillvinnas kan. Detta allt får vår son vid föreskrivna tid, tillträda och behålla för sig och sina arvingar evärdeligen såsom sin lag- och välfångna egendom samt äger frihet att vid nästa ting med detta köp vid vederbörlig domstol lagfara låta. Förbindande vi oss till hemul efter Lag.
Till yttermera visso varder detta med våra namn och bomärkens undersättandebekräftat som skedde i Spjutsbygd den 28 december 1793
Nils Trulsson och Kerstin Trulsdotter
Petter Nilsson
Sedan följer köpekontrakt i 21 punkter varav punkt 7 återges:
Den uti denna gårdshandel överenskomna köpeskillingen är 600 rd rgs vilket på det sätt gäldas att trenne år efter denna dag eller den 28 december 1796 skall köparen till varje av dess 6 syskon hustru Sissa Nilsdotter gift med bonden Sven Månsson i Gustafsbygd i Vissefjärda socken, Kerstin Nilsdotter gift med hemmansbrukaren Börje Olsson i Lekaremåla, Vissefjärda socken, hustru Karin Nilsdotter gift med bonden Sven Nilsson i Vedeby, Augerums socken, hustru Sigrid Nilsdotter gift med bonden Anders Jönsson i Höryda, Fridlevstad socken, pigan Ingrid Nilsdotter och drängen Truls Nilsson i Spjutsbygd utbetala 50 rd specie och 2 år därefter eller den 28 december 1798 till dem vardera utgiva 47 rd 10 sk 8 rst tillsammans 583 rd 16 sk rgs och resten 16 rd 32 sk får innestå i hemmanet för säljarens räkning.
Första uppbud HT 1794 18
Jag Petter Nilsson gör veterligt för allom dem som detta öppna salubrev förekomma kan, att jag härigenom försäljer mitt av mina kära föräldrar inköpta hemmansdel till min svåger Sven Månsson och syster Sissa Nilsdotter från Gustafsbygd samma hemmansdel 3/8 mtl kronoskatte Spjutsbygd 48 i Rödeby socken emot en oss emellan överenskommen och betingad köpeskilling 1000 rd specie rgs av vilka avdrages 97 rd 10 sk 8 rst rgs såsom Sven Månssons utlösning av detta hemman enligt min kära faders mig givna köpebrev av den 28 december 1793 och 7 punkten 400 rd betalas till mig varav till nästa Mikaelitiden 100 rd rgs
- - - - - Spjutsbygd den 19 augusti 1794
Sven Månsson och Sissa Nilsdotter, köpare
Petter Nilsson, säljare
Första uppbud HT 1795 16
Sedan bonden Nils Trulsson och dess hustru Kerstin Trulsdotter under den 28 december 1793 i vittnens närvaro upplåtit och försålt till deras son Petter Nilsson 3/8 mtl kronoskatte Spjutsbygd 48 emot 600 rd specie köpeskilling samt överenskomna villkor uti 21 punkter på sätt avhandlingen omständligen innehåller. Och Petter Nilsson sedermera den 19 augusti förlidet år jämlikt upprättat salubrev ovannämnde 3/8 hemman till dess svåger och syster Sven Månsson och Sissa Nilsdotter i Gustafsbygd föryttrat. Så har under loppet av lagfarten för dessa sistnämnda rättegång efter särskilda stämningar till innevarande års vinterting uppstått dels emellan Sven Månsson och Sissa Nilsdotter i Gustafsbygd å ena sidan och Petter Nilsson å den andra samt dels emellan Nils Trulsson i Spjutsbygd å sina omyndiga barns vägnar, bonden Börje Olsson i Lekaremåla å sin hustru Kerstin Nilsdotters vägnar, bonden Sven Nilsson i Vedeby på sin hustru Karin Nilsdotter samt bonden Anders Johnsson i Höryda å sin hustru Sigrid Nilsdotters vägnar kärande mot Sven Månsson och Sissa Nilsdotter angående köpets återgång. Och slutade nu detta med att Petter Nilsson ånyo sökte första laga uppbud på 3/8 mtl Spjutsbygd 48 i Rödeby socken.
Torpkontrakt HT 1803 16
Jag Petter Nilsson uti Viö gör härmed veterligt av fri vilja, välberått mod uppdrager och försäljer ett stycke jord till torpställe som är på min hemmansdel Spjutsbygd beläget till min svåger och syster Börje Pettersson och Ingjerd Nilsdotter som de får uppodla till åker och äng det bästa de förmå till sin och sina efterkommande barn och arvingar uti 98 års tid räknat från år 1799 den 1 januari. Men när de 98 åren är förlidna då äger jordägaren rättighet till att inlösa samma torpställe för samma köpeskilling som här nedanför anfört är och då skall jordägaren betala alla de förbättringar som gjorda är med åker och äng sant hus, gärdesgårdar och detta inlösande skall ske inom 2 månaders tid - - - - -
Spjutsbygd den 14 juli 1795
Petter Nilsson i Viö
Börje Pettersson i Spjutsbygd
Första uppbud VT 1805 42
Jag Anders Trulsson i Spjutsbygd tillika med min kära hustru Botill Nilsdotters goda ja och samtycke görom härmed veterligt av fri vilja, välberått mod och av sunt förnuft och moget betänkande uppdrager och bortsälja vårt ägande och åboende hemmansdel 3/8 mtl Spjutsbygd 48 i Rödeby socken till vår kära son Truls Andersson för en oss emellan överenskommen köpeskilling stor 1000 rd rgs eller 6000 daler vilken köpeskilling skall så fördelas att Truls Andersson skall betala till sina syskon berörde köpeskilling till Petter 333 rd 16 sk och till Anders 333 rd 16 sk och till systern Anna som är gift med Anders Håkansson 333 rd 16 sk rgs vilka penningar redan är betalda som härmed tacksamt kvitteras. - - - - -
Spjutsbygd den 4 december 1803
Anders Trulsson och Botill Nilsdotter
Truls Andersson
Petter Andersson och Anders Andersson
Anders Håkansson och Anna Andersdotter
Jag har gjort en cd över alla inteckningar och köpebrev för hemmanen i Rödeby socken
Det fanns dock ingen före 1780. Många gårdar i skogsbygden var kronogårdar och skatteköptes inte förrän på sent 1700-tal. Annars började skatteköpen 1701 för att bekosta Karl XII:s krig. Några gamla skattehemman fanns även. Men inte så mycket i skogsbygden.
Björn-Åke
(Meddelandet ändrat av Kallinge 2010-05-18 14:06)