Jag har tittat lite närmare på Johan Lundgren, 171(5)-99, trädgårdsmästare på Claestorp i Ö Vingåker redan vid vigseln 1748 med Brita Larsdotter Dahlberg från Hagen i samman församling. De fick enbart sönerna Henrik 1749, Lars 1754 och Johan 1758, samtliga födda på Claestorp, där även föräldrarna Johan och Brita avled 1799 resp 1808.
Sonen Henrik Lundgren var trädgårdsmästare på Äs i Julita vid sin vigsel 1773 med Maria Helena Boström, f 1746, från Barksätter i Östra Vingåker. Han blev senare trädgårdsmästare på Björksund i Tystberga, där hon dog 1800 och han 1816. I hemmet fanns dottern Maja Stina f 1783 och hans brorson Johan Lundgren f 1788.
Sonen Lars Lundgren gifte sig 1777 i Ö Vingåker med Elisabet Wingstedt, f 1747. Han efterträdde sin far som trädgårdsmästare på Claestorp. Barn: Ulrika Eleonora 1778, Claës 1780 (som blev inspektor på Julita gård i Julita och Anna Maria Bladsell, f 1777 på Bratteberg i Regna. Hon var dotterdotter till fältväbeln Samuel Regnér, vars syster Margareta Regnér är min mf mf mf fm), Johan Fredrik 1783 och Lars Jacob Lundgren 1786.
Sonen Johan Lundgren var trädgårdsmästare på Forsby i sörmländska Österåker fram till 1792, då han flyttade till Gimmersta i Julita. Med hustrun Ulrika Eriksdotter Blomberg hade han, förutom prosten Ulrik i Eskilstuna, även barnen Brita Christina f 1784, Johan 1788 och Ulrika Eleonora 1792. Ulrika Eriksdotter var född 1764 på Bonneråd i Ö Vingåker och visar sig vara en av mina ankusiner.
Jag har en starkt kandidat till vilken av slorfarna som förvandlade sig till Johan Lundgren. Det är fältväbeln Henrik Slorfs och Maria Elisabet Fischers äldste son, som 1736-37 finns belagd hos fadern på Strand i Ärla. Tyvärr finns det inga slorfar som dopvittnen vid de tre sönernas dop i Östra Vingåker, men geografiskt ligger ju Ärla och Östra Vingåker inte så långt ifrån varandra, båda i Södermanland. Kanske finns det även en tanke med att Ulrik sökte sig till sin farfars och farfars fars trakt då han blev präst i Eskilstuna? Jag ska fortsätta att leta.
(Meddelandet ändrat av killebacken21 2015-09-17 02:10)