Till att börja med kan det kanske vara på sin plats med en mer aktuell länk till Christer Rosenbahrs sida om Stålnacke:
http://www.geocities.com/stolnack/index.html Jag tror mycket bakåt på de Stålnackar som är aktuella för dig redan kan finnas här på Anbytarforum - pröva att söka lite på namnet i rutan till vänster.. Särskilt beträffande vallonnamnet
Servio som du också kommer in på finns det mycket vet jag).
Då allt du nämner ovan är rätt bekant även för mig (Fredrik Julius & Anna Greta ovan är föräldrar till min Mm mm f klockaren i Liviöjärvi Henrik Tornberg) så har jag väl lite data på detta - dock inte noterat så mycket då det mesta framgår i den äldre utredning som finns, ny upplaga skall visst komma i höst (se länken).
Om du på Stålnackehemsidan klickar på den länk som gäller ett släktträd, så är det via Jöns Eriksson Stålnacke (högst upp) som du/vi kommer in..
Vägen dit blir i korthet följande, börjar med föräldrarna till Kerstin:
Svappavaara brukskarl, hemmansägare och nämndeman:
Erik Jönsson Stålnacke f.169? Svappavaara, död 1738, (begr. 10/11) Soutujärvi, Jukk. -Gift före 1718 (Jukk.) med
Brita Nilsdotter Servio, f.169? Sv-vaara, död (1758-1761) Junosuando, Pajala. (
Dotter till Niclas Servio och Dordi Baltzarsdotter Thun - om vilka det finns mycket under bl.a 'Servio' här på forumet..)
Svappavaara/Soutujärvi Brukskarl, senare nybyggare:
Jöns Ersson Stålnacke, f.166? Sv-v, död 1713 Soutujärvi. Gift 1690 i Jukk. med
Margareta Mickelsdotter, född 166? (i Tärendö har jag noterat), död efter 1724 i Soutujärvi..
(Det är alltså detta sista par du återfinner högst upp i det lilla släkträd jag nämnde ovan - på Stålnackesidan hittar du nu mycket om de äldsta Stålnackarna i Uppland..)
Förmodligen finns det bättre uppgifter än vissa data jag angett här - jag har inte justerat mina gamla anteckningar efter vad som eventuellt framkommit senare..
Mvh/Peter