Hej!
Ett inlägg om en Johan Tobin under resandesläkter fick mig att tänka på en person i min egen forskning med samma namn, avskedade soldaten Johan Tobin (ca 1714- ), gift 1784 22/10 i Ravlunda i Skåne med Lisbeth Persdotter i Killehusen, Ravlunda (1735-1798), änka efter husmannen och fiskaren Jöns Bengtsson (1725-1782). Han är inhyses hos hustruns barn på Killehusen Nr 2 i Ravlunda i husförhörslängderna 1785, 1786 och 1787 (afs. sold. Tobin), medan de finns i Kongsmölla 1796, där även hustrun dör 1798, i huset wed Kongs Mölla. Mantalslängderna anger dock att Johan Tobin hela tiden bodde kvar som inhyses i Killehusen, i mtl 1796 som sold. Tullin, 1797-1800 som avsk. soldat Tubin samt i mtl 1801-1802 som ihs ryttaren Tubin, Enkl.
År 1803 är han dock försvunnen från Killehusen, och jag finner honom inte som död i Ravlunda 1802-1809. Eftersom han var född ca 1714, enligt samstämmiga åldersuppgift Ravlunda husförhörslängder varje år, var han alltså i livet ännu 87-88 år gammal, och det låter otroligt att han skulle ha levt 1810, så antagligen har han lämnat Ravlunda socken eller saknas i dödboken.
Så till min egentliga fråga - finns det någon som stött på denne Johan Tobin? Jag hittar honom inte som indelt soldat, inte heller som ryttare. Jag tänkte att han kanske kunde vara resande, men att han gifter sig med husmansfolk i Ravlunda rimmar illa med denna hypotes. Sökte efter honom i Hamiltonska regementes rullor också, om han nu var resande, men där fanns han inte. I DigiArkivs vigselregister finns bara han som enda person gift i Skåne med just namnet Tobin - däremot finns två personer med namnet Tubin gifta i Skåne 1742 och 1769, båda vid Hamiltonska regementet.