Helt säker på vad prästerna från Tolfta kallade sig kan man inte vara och det är naturligtvis inte uteslutet att jag kan ha fel.
Låtom oss därför tillsvidare lämna dessa och istället försöka få ordning på släktskapsförhålladena för prästerna från
Tollstad i Östergötland under 1600-talet.
I. Lars Eriksson, bonde i Östra Tollstad (Lasse i Torpa), riksdagsman, nämndeman, sexman, gift m syster till Lucia i Braxstad.
Barn :
1. Ericus Laurentii Tollstadius,
2. Jöns Larsson, boende i Broby, Gammalkil
3. Maria d. 28/10 1672 Torpa, Östra Tollstad, gift m Karl Månsson, skattebonde i Torpa, tog över efter svärfadern. Karl nämns senast i mantalslängd 1660
http://hem.passagen.se/teofil13/GEN/misc/riks.htm Tack till Henrik Mosén!
II. Sveno Magni Tollstadius, född 1594 i Vikingstad (E), kh i Gammalkil (E), begravd 1669-06-2 i Gammalkil.
Sven gifte sig 1628 med Karin Persdotter, begravd 1670-06-01 i prästgården, Gammalkil. De sju barnen kallades Kihlman
Sven var 34 år då han gifte sig med Karin! Kan han möjligen ha haft ett tidigare äktenskap?
III. Samuel Johansson Tollstadius, kyrkoherde i Västra Tollstad, gift 1628 med Ingegerd Kristoffersdotter
En dotter till honom var Catharina Elisabet Samuelsdotter Tollstadia, född 1649, död efter 1713
http://www.adelsvapen.com/genealogi/Hiertstedt IV. Ericus Laurentii Tollstadius i Ljung (hjälppräst eller liknande). Död senast 1633. Son till Lasse i Torpa.
Han måste vara född före 1610 för att hinna bli präst före sin död. Att han kom till tinget 1629 efter att ha varit djäkne 5 år tidigare styrker detta antagande.
V. Eric Tollstadius i Harg, svärfar till Andreas Olai, Arbroensis.
Han kan ha varit född ca 1620 eller tidigare eftersom han hade en giftasvuxen dotter 1666.
VI. Petrus Tollstadius, kyrkoherde i Kullerstad, Linköpings stift. Född 1651 i Ö. Tollstad. Död 1717-12-10.
Gift 1:o med Anna Gothzelia. Född 1655. Död 1697 (Barn: Greta, Magdalena, Rahl, Anders, Annica Christina).
Gift 2:o 1698 med Brita Jönsdotter Falleria. Född 1673-04-26. Död 1723-08-03 (Barn: Jonas, Andreas, Samuel, Helena, Johannes, Catharina, Maria Elisabeth).
Fadern till Petrus är troligen inte Nils i Ladusäter såsom hävdats.
VII. ………Tollstadius. Det finns antagligen flera än de jag funnit!
Mina mest angelägna frågor är:
Vad hette Erics (i Harg) föräldrar, vad hette hans hustru och vad hette hans dotter som blev hustru till Andreas Olai Arbroensis? Om det är möjligt att rota fram Harg-Erics patronymicon så kanske detta skulle leda till ett spår.
Andra släktskapsförhållanden mellan de ovannämnda (och andra) kan möjligen också ge ledning.
Eric Tollstadius i Harg är min mf ff fm fm mf.