Ang släkten Engström
Så intressant att ta del av allt ert utforskande av familjen Enström/Udd! Här kommer min version, som inte allts bygger på mantalslängder och liknande utan den muntliga tradition jag fått från min pappa (Jan Henrik Ernstsson Thorp, 1916-2002) och som han i sin tur fått från sin mor – Hilda Maria (Mia) Thorp f. Engström 1885 i Chicago och d. 1959 i Sundbyberg. Så här har det berättats:
Familjen Engström kom från Stockholm och utvandrade 1852 via New York och sen till Chicago 1857. Någonstans på vägen lär de också ha hamnat i Chattanooga, där en gren, Karl Fredrik Engström (f. 1835) gifte sig med Hilda Botilda f. Strömberg (f 1840). Denna Botilda hade kommit utvandrandes från Karlshamn (släkten tidigare från Kristianstadstrakten) och var dotter till Carl Johan Strömberg (1798-1854) och hans hustru Botilda Nilsdotter (f 1805), Arnhem (är också ett namn som förekommer) och således gift Strömberg. Carl Strömberg var kyrko- och porträttmålare (jag har fortfarande i min ägo en tavla och en kopia av ett självporträtt av honom – han har bl.a. målat i Karlshamns kyrka och andra i trakten runt om samt efter emigrationen på flera ställen i Amerika). De hade sex barn (jag har namnen på dem alla, men i detta sammanhang är den äldsta Hilda Sofia (f. 1833) samt sannolikt Carl (f.1843) de mest intressanta. Carl Strömberg och hans hustru Botilda utvandrade 1844 från Karlshamn till Amerika. De fick barnen Hilda Sofia f. 1833, Johanna Maria f. 1836, Johan Ludvig f. 1843, Carl Johan f 1843 (tvillingar), Christian Gottfrid f 1848. Till familjen fanns också en ”apprentice” – sannolikt snickarlärling, som lär ha tagit sig namnet Strömberg: Carl Magnusson f 1836. Jag gissar att det är Carl Johans ättlingar som min farmor och pappa hade kontakt med och som hade tryckeriet i Chicago.
Och i den muntliga släkthistoria vi har, så möttes familjerna Strömberg och Engström i både Chattanooga och senare i Chicago dit (sannolikt) Charles (f.d. Carl f. 43) flyttat. I familjen Strömberg kom sönerna (eller några av dem) att ägna sig åt tryckeribranschen och pappershandel (”stationary”). När jag var barn hade min farmor och pappa fortfarande brevkontakt med en ättling, Charles, gift med Ruth (oklart om hennes ursprung). Han besökte också Sverige vid något tillfälle på 1950-talet och jag träffade honom då och skickade synnerligen glittriga ´julkort varje år. De förde tryckeriet vidare från tidigare generationer.
Familjen Strömberg var också aktiva i grundandet av den första lutheranska kyrkan där. Och det lär också familjen Engström ha varit (kan det stämma?).
Så släkten Engström hade kontakt med familjen Strömberg i Chicago, men med grenar (
) av den redan i Chattanooga.
Karl Gustav Engström var född 1783 (när dog han?). Han gifte sig – enligt vår släkts muntliga tradition – med en Benedikta Udd (i det ni kommit fram till var hon född 1782-d. 1861)
I den skröna??? vi har i släkten var hon dotter till Sofia Albertina i ett morganiskt äktenskap med Peter Fredrik Ludwig (greve från Holstein). Detta var ett äktenskap som hovet inte legitimerade och hon placerades hos en fam Udd i Strängnästrakten (stämmer ju väl med det ni fått fram om Taxinge!). Att de två (Karl Gustav och Benedikta) gifte sig i Stockholm finns också i vår historieberättelse. Vad som är sant eller inte kan man ju undra, men många barn föddes ju uä och placerades ut till andra familjer. Men i vår släkt sades alltid om denna hovhistoria att ”fan tro´t”.
Karl Fredrik Engström (f 1835-) var son till Benedikta och Karl Gustav Engström och var 17 år när han utvandrade till Amerika (1852), sannolikt med flera syskon (kanske också föräldrar???, men av det ni fått fram, verkade hans mamma, Benedikta, ha dött gammal i Sverige). Åtminstone ett syskon återfinns i Amerika (Maria Charlotta, f Engström 1826-1914). Det är denna Maria Charlotta som gifte sig med Fredrik Cornelius de Lang (finns att läsa mer om honom på samma Googlesida som den här – jag bifogar det jag plockat upp därifrån efter min text, men hänvisar till originalet som är intressant
www.ebooksread.com/). I min ägo finns ett tidningsurklipp (jag kan återkomma med det), där deras ättling ger en tidningsintervju i en Chicagotidning (kanske på 1930-talet) och sprider ”sanningen/skrönan” om Benedikta Udds bakgrund. Maria Charlotta, (1826-1914) gifte sig med Anton Cornelius de Lang (fransman från Napoleons armé) och de får tre (?) barn: Charlotte (kallades enl min farmors utsaga ”Mrs Robert Hamilton” och bodde på Belmont Ave 723 i Chicago), Fredrik de Lang (där namn som Glecoe 55, Long Wood Ave i Alabama står antecknat) samt Charles (där orten Valetta nämns).
Det av Karl Gustavs och Benediktas barn som var intressant för vår släkt var Karl Fredrik Enström (f. 1835), bror till Maria Charlotta. Som jag ovan nämnt gifte han sig med Hilda Sofia Strömberg. Det sägs att Karl Fredrik var möbelsnickare (jag har en pianostol hemma och en liten gungstol som sägs vara gjorda av honom). Karl Fredrik (f. 1835) och Hilda Sofia (f. 1833) fick bl.a. en dotter Hilda Charlotta (f. 1864 och d. 1 okt 1928).
Enligt vår släkthistoria så flydde Karl Fredrik och Hilda Sofia med sina barn från det amerikanska inbördeskrigets (1861-65) stora slag i Chattanooga (1862) med omnejd till de andra släktingarna Strömberg och Engström som då fanns i Chicago. Det stämmer ju med vår historietradition att min farmors mamma (Hilda Charlotta f. 1864) bara var ett mycket litet barn då. Men det finns också en uppgift att Karl Fredrik med familj skulle ha flyttat till Chicago redan 1857. Och Hilda Charlotta var ca 1 år när det slutade. Jätteintressant om någon vet mer om detta!!!
I Chicago kom sedan Karl Fredrik och Hilda Sofia att leva med sina barn och precis som flera av er har uppfattat verkar de ha levt gott (jag har också ett foto på någon av släkterna Strömberg/Engström – oklart vilken – och en interiör från Chicago – de ser ut att ha levt borgerligt väl). Några gatuadresser som i Chicago nämns är 167, Dearborn House respektive 1023 North Halsted (oklart om stavningen?) – båda adresserna i Chicago beskrevs av min farmor som ”nära stallen som brann” och fam Engström lär ha haft adresserna Oak Street resp Sedgewick Street.
Karl Fredriks och Hilda Sofias dotter Hilda Charlotta (f. 1864 i Amerika, d. 1/10 1914 i Sverige???) växte upp i Chicago och till släktens stora skam lär hon ha förälskat sig (
) i en man som arbetade på Vattenverket i stan och hette William Wallace. Varför de aldrig blev ett par (och om det var han) vet man inte. Men ett resultat av en förbindelse blev min farmor!!!
Min farmor Hilda Maria (Mia) var därför född som Engström (hennes mors efternamn som ogift) 2 juli 1888 (hon avled i Sundbyberg 3 maj 1959). Det innebär att Hilda Charlotta var 24 år när hon fick sin dotter, min farmor. Hilda Charlotta och min farmor och ev mormodern (Hilda Sofia) återvände till Sverige ca 1890, när min farmor alltså bara var några år gammal. Eventuellt hade hennes mamma då redan träffat Gabriel Nyvall (han lär också ha varit i Chicago).
Denna Hilda Charlotta gifte sig senare med Gabriel Nyvall (från Kristinehamn) och slog sig ned i Kristinehamn. Min farmor berättade (och lämnade också efter sig ett brev – mycket rörande!) att hon aldrig kan förstå eller förlåta en mamma som inte vill berätta för sitt barn vem hennes pappa är. Jag tror att min farmor under hela sitt liv växte upp med känslan av att vara en ”oäkting” och inte ha sina rötter på fädernet. Hon kom med sin mamma (Hilda Charlotta) tillbaka till Chicago vid ett tillfälle (kan ha varit när hon var i yngre tonåren) och hon berättade att hon då träffat en man (William Wallace) vid en tillställning och att hon uppfattat att han skulle vara hennes ”legitime” far. Om någon av er vet något om detta så är jag verkligen tacksam för information!!!
Min farmor Hilda Maria (Mia) växte upp och gick i skolan i Kristinehamn, men hon verkar aldrig helt ha förlåtit sin mamma. Hilda Botilda Strömberg (som alltså var gift medKarl Frerik Engström) hade bl.a. en syster Johanna Maria f.Strömberg – 183-1905. Hon var gift med Karl Sundqvist (snickerifabrikör) och även de återvände (1881) till Sverige och slog sig ned i Kristinehamn (kanske kom Karl Sundqvist från Kristinehamn???). De bosatte sig på Dalslund (Fabriksgatan) som de lät bygga och hade inga barn (?) men tog hand om två fosterdöttrar, och en av dem var min farmor Hilda Maria! Hennes mor Hilda Charlotta och Gabriel Nyvall fick flera barn (Hanna f. 1892, Charles f. 94, Bernt f 95, Nils f och d 97, Vesta f 98) och med dem hade hon god kontakt.
Hon gifte sig med Ernst Thorp (f 2 okt 1880 och d., 16 juli 1960) och de bodde i Kristinehamn till 1917 där min far och hans bröder föddes och flyttade sedan till Sundbyberg (-17) där min farfar Ernst arbetade som faktor på ett tryckeri (lite intressant eftersom en stor del av familjen Strömberg i Chicago arbetade i tryckeribranschen)!
Ja, det här blev en lång beskrivning, men så är det väl när datum och namn får liv genom den muntliga traditionen! Roligt att höra mer från er alla som har kontakter ang familjen Engström/Udd och vad det sedan blev av deras avkomma!
Britta Thorp Blomberg (f. 1947)